Eerste A330neo voor Virgin Atlantic

Virgin Atlantic heeft zijn eerste Airbus A330neo in ontvangst genomen. Het toestel wordt geleased van Air Lease Corporation (ALC) en zal een sleutelrol spelen wat de vernieuwing van de Virgin Atlantic-vloot betreft. De A330neo is meteen ook het 50ste Airbus-toestel voor de luchtvaartmaatschappij.

Virgin Atlantic is de eerste Britse maatschappij die dit vliegtuigtype uitbaat. Het bedrijf heeft 13 A330neo’s besteld. Zes daarvan worden geleased van ALC. Virgin Atlantic wil zijn vloot uiteindelijk uitbreiden met 16 van deze toestellen.

De A330neo wordt aangedreven door twee Rolls-Royce Trent 7000-motoren. Ze verbruiken tot 25 procent minder brandstof en stoten ook een kwart minder CO2 uit in vergelijking met concurrerende vliegtuigen van de vorige generatie. De A350neo sluit qua gemeenschappelijke kenmerken perfect aan op de reeds bestaande A330- en A350-vloot van Virgin Atlantic. Virgin Atlantic heeft namelijk ook al negen A350-1000’s.

De A330neo biedt plaats aan 262 passagiers in drie klassen, waaronder 32 stoelen in Upper Class en twee nieuwe ‘Retreat Suites’.

De Trent 7000 heeft de hoogste bypass-ratio van alle Trent-motoren. Ze verbruiken aanzienlijk minder fuel per stoel in vergelijking met hun voorgangers. Ze zijn ook heel wat stiller. De Trent 7000 kan draaien op een mengsel van 50 % duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF). Toen deze eerste A330neo van Virgin Atlantic van Toulouse naar Londen Heathrow werd gevlogen, gebeurde dat met een fuelmengsel met daarin 35% SAF.

Bron: Airbus