Cathay Pacific houdt een deel van haar vloot van A350’s aan de grond na een motorprobleem gisteren op een vlucht van Hong Kong naar Zurich. Na het opstijgen kreeg het toestel een indicatie van brand in één van de motoren. Na inspectie werd er een probleem vastgesteld met een motorcomponent. Na grootschaligere inspecties werd er ook op andere A350’s problemen gevonden waardoor het onderdeel preventief vervangen zou moeten worden. Daardoor moet de maatschappij een deel van de A350-vloot aan de grond houden.
Zondagnacht steeg een A350-1000 van Cathay Pacific op vanuit Hong Kong met bestemming Zurich. Tijdens de klim kreeg de bemanning een indicatie van een motorbrand in de rechtermotor. De motor werd uitgezet en het toestel keerde terug naar Hong Kong waar het zonder verdere problemen kon landen. Na inspectie zou er volgens anonieme bronnen een probleem zijn gevonden met een onderdeel verantwoordelijk voor de brandstoftoevoer in de motor. Het zou enkel gaan om motoren op de A350-1000’s. Die gebruiken de Trent XWB-97 terwijl de kleinere A350-900 de Trent XWB-84 gebruikt.
Motorfabrikant Rolls Royce deelt vandaag mee dat de onderhoudswerken die moeten worden uitgevoerd snel kunnen gebeuren zonder de motor van de vleugel te moeten loskoppelen. Volgens Cathay Pacific hebben 15 A350’s nu onderhoud nodig, waarvan er 3 al opnieuw in dienst zijn. Ten laatste tegen 7 september moet de volledige vloot opnieuw operationeel zijn.
Wereldwijd zijn er een 85-tal A350-1000’s in dienst. Momenteel houdt geen enkele andere maatschappij het toestel aan de grond. Toch is de kans groot dat de komende uren en dagen alle luchtvaartmaatschappijen de motoren van hun A350-1000’s zullen moeten inspecteren.