Brussels Airlines heeft haar winstrecord van vorige zomer verbroken. Dat kon de maatschappij realiseren door de uitbreiding van de langeafstandsvloot. Voor het ganse jaar 2024 loopt de maatschappij wel nog een stuk achter op de winstcijfers van vorig jaar.
In de zomermaanden van juli t.e.m. september heeft Brussels Airlines een operationele winst gerealiseerd van 78 miljoen euro. Dat is een stijging van 8,3 procent ten opzichte van de 72 miljoen euro vorige zomer. Dat deed de maatschappij met meer capaciteit (+3,9 procent) dankzij de komst van een tiende langeafstandsvliegtuig en met minder vluchten (-2,5 procent) doordat er deze zomer geen wetleasepartner werd gevonden. Vorige zomer vloog CityJet nog op enkele Europese bestemmingen voor Brussels Airlines, maar die capaciteit moest deze zomer vanuit Duitsland worden ingezet.
Voor de periode januari-september hinkt de maatschappij nog wel serieus achter op de winstcijfers van vorig jaar. De eerste negen maanden van dit jaar kon de maatschappij een operationele winst noteren van 32 miljoen euro tegenover 59 miljoen euro vorig jaar. Die daling is te wijten aan de het ontbreken van een wetleasepartner maar ook aan de schaarste van vliegtuig- en motoronderdelen waardoor in de eerste maanden van dit jaar niet alle geplande capaciteit kon worden gevlogen. Daardoor daalde zowel de totale capaciteit als de omzet met één procent.
Voor volgend jaar heeft de maatschappij zoals reeds bekend met airBaltic wel al een nieuwe wetleasepartner gevonden. Die maatschappij komt in het zomerseizoen met vier A220’s voor de maatschappij vliegen. Ook een elfde A330 komt de vloot vervoegen.