Minstens één Belg aan boord van gecrashte Airbus

Duitsers, Spanjaarden en Turken
Onder de slachtoffers van het vliegtuigongeluk van vanmiddag, is ten minste één Belg. Dat heeft onze minister van Buitenlandse Zaken, Didier Reynders, bevestigd. Het gaat om een man die in Barcelona zou wonen en onderweg was naar Duitsland. Of er nog meer Belgen aan boord het toestel waren, is nog niet bekend en wordt op dit moment nog uitgezocht door Buitenlandse Zaken.

Geen van de 144 passagiers en 6 bemanningsleden hebben het ongeluk overleefd, dat zeggen de Franse autoriteiten. Onder de slachtoffers vinden we vooral Duitsers, maar er waren ook 45 Spanjaarden en heel wat Turken aan boord. Een precieze lijst is nog niet vrijgegeven, maar zit eraan te komen. Er zouden ook een klas van zestien leerlingen en twee begeleiders onder de inzittenden zijn, die deelnamen aan een uitwisselingsproject met een Catalaanse school.

Geen noodsignaal
In tegenstelling tot wat het Franse Ministerie van Transport in de eerste uren na het ongeluk meldde, zou de bemanning geen noodsignaal (een zogenaamde mayday call, red.) uitgezonden hebben. De verwarring zou ontstaan zijn door een misverstand in de communicatie, toen er gewag werd gemaakt van de distress fase. Daarbij gaat de luchtverkeersleiding in een hogere staat van paraatheid als een toestel in de problemen komt.

germanwings-a-320-211-d-aipx-beim-71403© Frank Maczkowicz

Toestel nog onderzocht
Er komen ondertussen ook verdere details naar buiten over het toestel en de bemanningsleden die betrokken waren bij de onfortuinlijke vlucht. Zo wordt het toestel, dat 24 jaar oud was, door velen als “versleten” beschouwd, maar vliegtuigen kunnen mits grondig onderhoud nog veel langer mee dan dat en worden regelmatig aan strenge technische controles onderworpen. In totaal had D-AIPX 58.300 uur gevlogen tijdens ongeveer 46.700 vluchten.

Het laatste grondige nazicht dateerde van de zomer van 2013, maar de Airbus werd gisteravond nog aan een standaardcontrole onderworpen en er werden geen gebreken vastgesteld. Dat meldde de Chief Executive Officer van Germanwings op een persconferentie deze middag. De gezagvoerder was ongeveer tien jaar in dienst bij de maatschappij en had in die periode ruim 6.000 vlieguren op de A320 verzameld.

Weer wellicht geen factor
Op het moment van het ongeval waren de weersomstandigheden niet buitengewoon slecht. Er waren geen grote onweders in de buurt van het vliegtuig op het ogenblik dat de daling begon. In het dal nabij Digne, waar de Airbus uiteindelijk zou crashen, was er wel wat bewolking en stond er een wind van 3 Beaufort, maar dat is niet van de aard die invloed zou hebben op een vliegtuig op kruishoogte.

Onderzoek gestart
Franse en Duitse onderzoekers zijn intussen begonnen met het onderzoek naar de oorzaak van de crash. Reddingswerkers zijn te voet onderweg naar het moeilijk bereikbare gebied nabij Digne, op een hoogte van ongeveer 2000 meter. Het duurt minstens 2 à 3 uur voor ze de rampplek kunnen bereiken en kunnen beginnen met het bergen van de lichamen. Hun acties worden verder ook bemoeilijkt door mogelijke sneeuwval en het beginnende schemerlicht.

Avatar courtesy of flugbegleiter.de