MAK trekt luchtwaardigheid Boeing 737 in twijfel

Het Russische Interstate Aviation Committee (kortweg MAK) heeft vorige week een aanbeveling gedaan aan de nationale luchtvaartautoriteit om het luchtwaardigheidscertificaat van alle Boeing 737’s die binnen de Russische Federatie vliegen, in te trekken. Rosaviatsia heeft die aanbeveling weliswaar naast zich neergelegd, maar het geeft wel een indicatie van wantrouwen ten opzichte van de 737.

De functie van MAK is vergelijkbaar met die van de NTSB in de Verenigde Staten: het is verantwoordelijk voor de certificatie van toestellen over de hele CIS (Armenië, Kazachstan, Kirgizië, Rusland, Tadzjikistan, Wit-Rusland, Azerbeidzjan, Moldavië en Oezbekistan). Tegelijkertijd staat het in voor de luchtwaardigheid van alle toestellen binnen die regio. Het kan zelf geen maatregelen opleggen, maar wel aanbevelingen doen aan Rosaviatsia, de federale luchtvaartautoriteit.

Vorige week zei MAK dat Rosaviatsia te weinig aandacht had besteed aan bezwaren die eerder waren gemaakt met betrekking tot het hoogteroer van de Boeing 737. Dat lag volgens MAK aan de basis het ongeval met een 737 van Tatarstan Air eind 2013, waarbij alle vijftig inzittenden omkwamen. Pas wanneer Rosaviatsia en de Amerikaanse FAA een formeel attest (na testen) over de luchtwaardigheid van de toestellen kon voorzien, wilde MAK weer 737’s laten rondvliegen in Rusland.

Daarop benadrukte Rosaviatsia dat MAK niet bij machte was om het luchtwaardigheidscertificaat van een type toestel in te trekken en belegde het vorige week vrijdag een vergadering met vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen, het Ministerie van Transport, Boeing en MAK. Daarna kwam Rosaviatsia’s naar buiten met het bericht waarin MAK een “onprofessionele” houding werd aangesmeerd, omdat het haar aanbeveling deed op basis van een verouderd rapport.

Directeur-generaal Alexander Neradko zei dat er geen redenen waren om de Boeing 737 aan de grond te houden. “De vergadering was unaniem in haar beslissing om de argumenten voor het stopzetten van de vliegoperaties van Boeing 737’s (zowel in Rusland als in andere landen geregistreerd), ongeldig te verklaren. Daardoor zullen de 737’s in Rusland blijven vliegen op dezelfde basis als dat voordien het geval was”. Daarop trok MAK haar aanbeveling vrijdagmiddag in.

Bron: CH Aviation