British Airways bekijkt leasing van extra A380’s en B777’s

British Airways bekijkt momenteel om enkele tweedehandstoestellen van het type A380 en B777 te gaan leasen. Dat zei IAG-CEO Willy Walsh vandaag op een conferentie in Dublin. De maatschappij kijkt naar vijf à zes A380’s en ook enkele B777’s.

De IAG-group van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus is aan het bekijken om de langeafstandsvloot uit te breiden met tweedehandsvliegtuigen. Dat zou volgens de CEO financieel voordelig kunnen zijn om goedkoop de langeafstandsvloot te doen groeien.

Concreet kijkt de maatschappij momenteel naar zo’n vijf à zes A380’s. Die komen bovenop de twaalf die de maatschappij besteld heeft, en waarvan er ondertussen al tien zijn afgeleverd. Die toestellen zouden zowel bestemd kunnen zijn voor operaties bij British Airways als bij Iberia.

Hoewel de maatschappij bij Airbus nog opties heeft openstaan voor zeven extra A380’s, kijkt de maatschappij nu naar tweedehands A380’s omdat de opties te duur zijn. British Airways zou mogelijk achter enkele A380’s van Malaysia Airlines kunnen aanzitten. Die maatschappij zit momenteel in een herstructurering die ook de vloot doet inkrimpen waardoor er mogelijk enkele exemplaren vrijkomen op de tweedehandsmarkt.

A380_BRISTISH_AIRWAYS

CEO Walsh is tevreden met de resultaten van de A380 in de vloot van British Airways, alleen is de beperkte inzetbaarheid van het toestel een nadeel: “Het is een fantastisch vliegtuig wanneer je het kan vullen, maar het is niet flexibel. Het werkt alleen in bepaalde segmenten van je netwerk waar je het toestel kan vullen en waar frequentie niet het belangrijkste is. Maar wanneer het er in past, brengt het fantastische resultaten met zich mee,” zegt Walsh.

Verder kijkt de maatschappij ook naar extra B777-300ER’s. British Airways heeft volgens Walsh het toestel te laat in de vloot geïntroduceerd en er ook te weinig van besteld.

Extra A380’s of B777’s zullen niet ter vervanging zijn van de B747, aangezien de brandstofkosten nu zo laag zijn dat die toestellen terug interessant zijn. Net zoals de uitfasering van de A340-600’s bij Iberia momenteel geen prioriteit meer heeft dankzij die lage brandstofkosten.

Bron: Reuters, Leeham, BA | Foto: Piotr Persona