Toekomst van B&H Airlines onzeker

De economische crisis in Europa heeft dit jaar met Malév en Spanair al twee slachtoffers geëist en ook andere maatschappijen hebben het moeilijk. Zo lijkt het einde te naderen voor B&H Airlines uit Bosnië-Herzegovina. De maatschappij heeft voorlopig alle vluchten gestaakt tot 16 maart, wanneer ze terug zal starten met vluchten naar Istanboel. Dat is toch de bedoeling, want de twee grote aandeelhouders van B&H Airlines, de Bosnische regering en Turkish Airlines, zijn in een ernstig conflict verwikkeld.

De maatschappij die in 1994 van start ging als Air Bosna heeft een woelige geschiedenis achter de rug, gaande van corruptie tot onbetaalbare schulden. Daarom werd in de herfst van 2003 besloten om de activiteiten te staken, de schuldenberg was veel te hoog geworden. Pas in mei 2004 maakte de Bosnische regering haar plannen bekend om de maatschappij nieuw leven in te blazen. Dat gebeurde in juni 2005 toen het voormalige Air Bosna opnieuw van start ging als B&H Airlines. De vloot bestond uit twee ATR 72-200 toestellen. Dit was echter niet het einde van alle ellende. Er was geen visie binnen het bedrijf en de thuismarkt te klein. Opnieuw kreeg de maatschappij met financiële problemen te maken.


© Jose Mendez-airliners.net

Eind 2007 maakte de Bosnische regering bekend dat ze een groot deel van haar aandelen zou verkopen aan een buitenlandse investeerder met ervaring in de luchtvaart. In het voorjaar van 2008 lieten Turkish Airlines en Croatia Airlines weten dat ze interesse hadden in B&H. De Bosnische regering nodigde zelf ook nog MyAir (ondertussen zelf failliet) en het Maleisische Comintel uit in de strijd voor de aandelen. Uiteindelijk waren het Turkish Airlines, Comintel en een Jordaanse investeringsgroep (waar Royal Jordanian Airlines deel van uitmaakte) die een bod plaatsten.

Op 29 oktober 2008 kondigde de Bosnische regering aan dat Turkish Airlines een aandeel van 49 procent zou nemen in B&H Airlines. Een groter aandeel dan oorspronkelijk gepland. Turkish Airlines kreeg bovendien een optie om in de daaropvolgende jaren een meerderheidsaandeel te verwerven in de Bosnische maatschappij. Als voorwaarde zou Turkish Airlines de financiering van twee Boeing 737 toestellen voor B&H Airlines verzorgen en moesten ze een lening van de Bosnische regering overnemen. Dat de Turkse maatschappij niet ten volle geïnteresseerd was in B&H werd echter al snel duidelijk. Veel gemaakte beloftes werden niet verwezenlijkt. Zo kwam er bijvoorbeeld maar één Boeing 737-400 in plaats van twee. De Bosnische regering is dan ook niet te spreken over de prestaties van de Turken.


© Stefan Pettersson-airliners.net

Op dit moment zijn Bosnië en Turkish Airlines aan het onderhandelen over de toekomst van B&H. Langs beide kanten zijn er ernstige frustraties. Zo is de Bosnische regering er niet over te spreken dat ze jaarlijks een bedrag van 3,4 miljoen euro in B&H moet investeren, ondanks de aanwezigheid van Turkish Airlines. De Turkse maatschappij zou zich niet houden aan de akkoorden waartoe ze zich heeft verbonden  in 2008 bij de aankoop van 49 procent van de aandelen. Turkish Airlines is dan weer gefrustreerd dat ze in de afgelopen jaren geen meerderheidsaandeel kon nemen in B&H. Beide partijen onderhandelen nu over de toekomst van de maatschappij, maar die is hoogst onzeker. Bosnië-Herzegovina wil niet meer investeren en Turkish Airlines lijkt geen toekomst meer te zien in de maatschappij.

Als B&H Airlines het zomerseizoen toch zal starten, dan zal dat in een sterk afgeslankte vorm zijn. De geplande vluchten naar Amsterdam, Stockholm, Wenen, Skopje, Götenborg en Düsseldorf zijn geannuleerd en ook de vluchten naar Kopenhagen zijn onzeker. Vanaf 16 maart zou de maatschappij wel terug twee keer per dag vanuit Sarajevo naar Istanboel willen vliegen en dagelijks naar Zürich. Het is echter maar de vraag of ook deze vluchten nog zullen plaatsvinden. De vloot van de maatschappij, die tot voor kort uit drie vliegtuigen bestond, staat aan de grond. De maatschappij had één Airbus A319 in gebruik van Turkish Airlines (verving afgelopen jaar de 737), maar deze staat sinds 27 februari in Istanboel aan de grond en zal binnenkort opnieuw door Turkish Airlines in gebruik worden genomen. De twee ATR72 toestellen staan in Mönchengladbach (Duitsland) aan de grond, officieel voor onderhoud, maar het is ten zeerste de vraag of deze toestellen nog terug naar Sarajevo zullen vertrekken.