Ryan PT-22 crasht tijdens Oldtimer Fly-in in Schaffen

Even na de middag crashte een Ryan PT-22 toestel tijdens de landing in Schaffen, waar een evenement plaatsvond. De Oldtimer Fly-in in Schaffen is een jaarlijkse traditie dat dit jaar voor de 26ste maal plaats had.

Ooggetuige Willy Matheussen doet zijn relaas bij de VRT…
Hij raakte, dacht ik, met z’n wielen achter die draad daar en ging gewoon overkop. We zijn er met een aantal mensen naartoe gelopen en de piloot, die kwam er al direct uit. En hij zei dat er nog een tweede in zat. Dan hebben we vliegtuig opgeheffen. En na een paar minuten is de tweede er toch kunnen uitkomen. En ja, die was denk ik zwaargewond“, zegt hij op de Vlaamse televisiezender Eén.

Het toestel vloog in de eindfase te laag, zodat het landingsgestel in de gracht terechtkwam.

Bert Dierickx van DAC, de Diest Aero Club


© M. Cortens

Van de arme PT-22 blijft helaas niet veel meer over. © Kevin Claes

Beiden inzittenden – twee Nederlanders – worden verzorgd in het ziekenhuis. De zwaargewonde blijkt niet in levensgevaar te zijn. Een deskundige van het parket van Leuven onderzoekt de crash, zo meldt VRT.


De politie en deskundigen waren snel ter plaatse. © Kevin Claes

Een gedeelte van het communiqué vanwege de Diest Aero Club over de airshow luidt als volgt…en geeft duidelijk aan dat de veiligheid serieus genomen wordt.

Toen Diest Aero Club met z’n Fly-In begon in 1979, werd er in het enge kringetje van de kleine luchtvaart met argusogen naar gekeken: “Zie ze puffen, de piloten en kisten die amper nog kunnen vliegen…” Dat eerste jaar werd het puffen alleen veroorzaakt door een hittegolf, want vliegen, dat deden ze… en hoe! Vanaf dat jaar ging het constant hogerop (het woord is niet slecht gekozen) met de Old Timers, die in Schaffen kwamen neerstrijken. De Fly-In van Diest Aero Club is gegroeid tot de nummer één in België en nummer drie in Europa.

In 1979 kwam de organisatie voor het eerst van de grond, letterlijk en figuurlijk. Toen kwamen er 45 toestellen, ouder dan 25 jaar, op bezoek. De volgende jaren echter kwamen ze vanuit het buitenland binnengewaaid. Al vrij spoedig met honderden. In 1995 waren ze met 405 en in 1996 maar liefst met 449! En zo is Schaffen uitgegroeid tot het internationale trefpunt van de prehistorie van de kleine luchtvaart.
Ten gevolge van het tragisch ongeval op de vliegmeeting van Oostende kreeg Diest Aero Club geen toestemming om een Fly-In te organiseren in 1997 en in 1998. Noodgedwongen moesten we ons bij dit verbod neerleggen. Onze unieke Fly-In was twee jaar lang vleugellam… Tot onze opluchting heeft men bij de overheid ingezien dat een Fly-In in niets vergelijkbaar is met een vliegmeeting, zodat we in 1999 opnieuw van start konden gaan.
Een vliegmeeting is per definitie eender welke activiteit in vlucht en op de grond uitgevoerd door één of meer luchtvaartuigen in het kader van een vertoning (met vooraf bepaald programma en timing) toegankelijk voor het publiek, waarbij evoluties van luchtvaartuigen, zogenaamde kunstvluchten of demonstraties van valschermsprongen, worden uitgevoerd.
Een Old Timer Fly-In daarentegen is een vrije samenkomst van oude vliegtuigen. Het is een komen en gaan van vliegtuigen uit binnen- en buitenland op een niet voordien afgesproken uur. Er is geen programma noch een vaste timing en kunstvluchten worden niet toegelaten.
Echter, omdat we het aspect veiligheid van de toeschouwers” op een zeer ernstige manier ter harte nemen, zullen we dezelfde veiligheidsnormen hanteren alsof het om een meeting zou gaan, zonder evenwel de specificiteit van een Fly-In te vergeten.
Diest Aero Club, organisator van de Old Timer Fly-In, is in eigen land en ook in het buitenland een zweefvliegclub met onbetwistbare faam. In 2003 behaalde DAC opnieuw een eervolle tweede plaats in de jaarlijkse interclubcompetitie (Charronbeker) van de Vlaamse Liga van Zweefvliegclubs. In 2002 nam Diest Aero Club het voortouw in een nieuwe benadering van de zweefvliegsport, uitgaand van de zogenaamde “free flying” filosofie. Er werd ook een clubwedstrijd opgestart, de “Beker DAC”, die nu in 2003 mee aan de basis ligt van de geheel nieuwe Charronbeker competitie.
Naast dit hoogstaand sportief aspect kunnen we ook een vlekkeloos verleden qua vliegveiligheid vermelden. Bij vluchten in clubverband hebben we nimmer een ernstig ongeval gehad met een zweefvliegtuig. Veiligheid staat bij DAC hoog in het vaandel. En die lijn trekken we door voor ons jaarlijks buitenbeentje: de Internationale Old Timer Fly-In. Op de uitnodiging van de binnen- en buitenlandse piloten wordt op het aspect veiligheid gewezen en dit zal nogmaals beklemtoond worden bij de registratie van elke bezoekende piloot.


© M. Cortens

De Ryan PT-22 is een tweezits eendekker die door de Amerikaanse luchtmacht, de Nederlandse luchtmacht in het toenmalige Nederlands Oost-Indië (Indonesië, o.a. Java, Sumatra, enz) en de Australische luchtmacht werd aangekocht. De fabrikant, Ryan bouwde eerdere al de Ryan NYP, beter bekend als de Spirit of Saint-Louis van Charles Lindbergh.
Bepaalde varianten werden in de Chinese luchtmacht gebruikt met een machinegeweer in één cockpit. Het type kon ook uitgerust worden met drijvers om zodoende als watervliegtuig te dienen. Na verschillende verbeteringen werd de productie stopgezet in 1943, na 1568. In de jaren voor de oorlog (sinds het in productie gaan in 1935) werden er slechts 315 gebouwd à rato van één toestel per twee weken. Alleen 1937 was een druk jaar met 46 gebouwde toestellen. Vanaf 1940 – de VS was nog niet betrokken bij de oorlog en leverde aldus alleen nog maar toestellen aan buitenlandse luchtmachten – werden er bijna drie per week gebouwd. Men exporteerde de toestellen eveneens naar verschillende Latijns-Amerikaanse landen, waaronder Honduras, Guatemala, Mexico, Ecuador en Bolivië. In Nederlands Oost-Indië werden ze vooral voor verkenning gebruikt na de inval van de Japanners. Grote aantallen gingen zowel op de grond als in de lucht verloren. Niet verloren gegane toestellen werden verscheept naar Australië waar zo’n 34 toestellen als trainer dienden in de RAAF. Sommige exemplaren vliegen momenteel nog, 70 jaar na hun constructie. Twee jaar geleden was er onder andere één te zien op de airshow La Ferté-Alais in Parijs.