Airport Collaborative Decision Making op Brussels Airport

Brussels Airport is na Munich Airport de eerste luchthaven die gecertificeerd werd voor Airport Collaborative Decision Making. Airport Collaborative Decision Making of kortweg A-CDM heeft als hoofddoel de efficiëntie en zo de capaciteit van een luchthaven te verhogen. Het concept werd in het leven geroepen door Eurocontrol en partners als CANSO en ACI EUROPE.

Kris De Bolle is als A-CDM expert werkzaam binnen het operations team van Brussels Airport Company en blogt hierover op de airport technology blog New Airport Insider.

Het toepassen van de A-CDM principes heeft als doel om luchthavenoperaties, en meer bepaald de voortgang daarvan op de tarmac, te integreren in de wereld van air traffic control. Dit wordt bekomen door de operationele beslissingen (vertragingen, afgelastingen…) lokaal te coördineren en door te seinen naar Eurocontrol, waar men rekening kan houden bij het afstellen van de capaciteit van het luchtruim. Het resultaat hiervan vertaalt zich in correctere aankomst- en vertrektijden op de infoborden, kortere taxitijden en wachttijden voor het opstijgen. In vergelijking met 2001 levert dit een jaarlijkse besparing van 22.208 ton CO2.

Op dit moment zijn er reeds 10 luchthavens die het A-CDM label verwierven, en op een 10-tal luchthavens loopt een implementatietraject lopen, met als doel de teller op 50 A-CDM gecertificeerde luchthavens te krijgen tegen 2020. Opvallend: Brussels Airport pioniert al jaren in dit project. Meer weten? http://dcdesigntech.com/new-airport-insider/author/kris-de-bolle