De MEBA of Middle East Business Aviation conferentie vond dit jaar plaats in Dubai van 8 tot 10 december. MEBA is het meest gevestigde zakelijke luchtvaartevenement in het Midden-Oosten en het grootste evenement in zijn soort buiten Europa en Noord-Amerika. Met de groeiende markt van zakelijke luchtvaart in de regio en met een verwachte waarde van 1 miljard USD in 2020, wenden exposanten en bezoekers zich tot MEBA om te profiteren van deze groei en het opbouwen van winstgevende relaties in de sector.
MEBA is een evenement gelanceerd door F&E Aerospace vanwege de MEBAA, de Middle East and North Africa Business Aviation Association. “MEBAA werd opgericht om een forum te creëren voor het verzamelen, begrijpen en communiceren van de behoeften en de voordelen van de zakenluchtvaart in het Midden-Oosten aan bedrijven, overheden en media wereldwijd”, zo staat te lezen op de website van MEBA.
Het evenement werd geïntroduceerd in 2005 op de Dubai Airshow en heeft er ondertussen zijn zesde editie op zitten. Wat in 2005 nog een korte conferentie was als deel van een groter evenement, is doorheen de jaren uitgegroeid tot een game-changing evenement in de Dubai World Central met een kleine 8000 aanwezigen uit 84 verschillende landen. De cijfers van de laatste editie dit jaar zijn momenteel nog niet beschikbaar. De indrukwekkende lijst van aanwezige bedrijven actief in de sector telt maar liefst 429 namen en is te bekijken op de website van MEBA. Volgens deze website waren er ook in totaal 36 toestellen aanwezig, voornamelijk zakenjets. Deze cijfers vertalen zich in een stijging van het aantal exposanten met 11,4% en een daling van het aantal tentoongestelde toestellen met 20% tegenover de editie van 2012. Deze cijfers zijn echter afgeleid van de website aan het begin van het evenement en zijn nog niet officeel bevestigd na afloop ervan woensdag.
Onder de 36 aanwezige toestellen waren zakenjets, helikopters en kleinere vliegtuigen ontworpen voor VIP-vervoer. Bij de zakenjets waren onderandere een aantal Gulfstream toestellen en verschillende Citation types van het Amerikaanse Cessna aanwezig. De in oktober voorgestelde G500 en G600 van Gulfstream waren tot onze verbazing echter nog niet aanwezig op de evenement.
Kenmerkend voor het evenement zijn de vele vaak enorme deals die gesloten worden tussen internationale bedrijven. Omdat bedrijven het Dubai World Central-evenement verkiezen om hun nieuwe producten voor het eerst aan het grote publiek te tonen, zijn ook wereldprimeurs geen uitzondering. Honeywell Aerospace bijvoorbeeld kreeg veel aandacht aan zijn stand waar ze de eerste “3D cockpit and cabin visualization suite” voorstelden. Bezoekers kregen er de kans de overweldigende technologie van het Amerikaanse bedrijf zelf te ervaren.
Ook onze noorderburen waren vertegenwoordigd. Het Nederlandse Fokker Services, een bedrijf dat zich bezighoudt met het ombouwen van gewone tot VIP-toestellen, onthulde voor het eerst zijn baanbrekende ‘Skyview’ vliegtuigvensters. Volgens Ruud van Brandwijk, proposal manager van Fokker Services, is dit nieuwe venster even breed als 3 conventionele vensters van een Boeing 737 en 30% minder hoog, en verwacht wordt dat men begint met het inbouwen ervan in BBJ-vliegtuigen vanaf het vierde kwartaal van volgend jaar. “We kregen veel interesse van internationale bedrijven. Onderandere Airbus-vertegenwoordigers brachten veel tijd door aan onze stand”, aldus van Brandwijk.
De volgende editie van MEBA zou doorgaan in 2016, op dezelfde locatie als dit jaar. Volgens een recent persbericht dat woensdag verscheen zouden veel bedrijven zich reeds ingeschreven hebben voor deze volgende editie. Het evenement zou ook de nieuwe naam “MEBAA Show” krijgen om verwarring te vermijden en uniformiteit te bekomen in hun naam, merk, logo, trainingsprogramma’s en evenementen. De MEBAA Show zou doorgaan van 6 tot 8 december 2016.