Aandeel AirAsia keldert uit angst voor vliegverbod

De aandelen van AirAsia hebben vandaag bijna 13 procent van hun waarde verloren. Dat is het laagste peil sinds 2010. Het aandeel kelderde omdat beleggers vrezen voor een vliegverbod voor AirAsia. De Indonesische regering beval vorige week dat 13 Indonesische maatschappijen hun slechte financiële situatie moeten verbeteren voor 31 juli, zoniet dreigt er een vliegverbod. AirAsia zou daardoor 225 miljoen dollar nodig hebben.

Vorige week kwam het Indonesische ministerie van Transport met de waarschuwing naar buiten dat 13 Indonesische luchtvaartmaatschappijen voor 31 juli uit hun negatieve financiële situatie moeten komen, zo niet dreigt er een vliegverbod. De Indonesische regering heeft bij ruim 60 maatschappijen de financiële situatie onderzocht, en bij 13 van hen was er volgens de regering te weinig kapitaal om de veiligheid te kunnen garanderen.

Een strenge maatregel die de vliegveiligheid in het land, of tenminste de perceptie erover, moet verbeteren. De laatste 10 jaar kende Indonesië een sterke stijging van het luchtverkeer, maar daardoor ook een stijgend aantal fatale ongevallen. Op de zwarte lijst van de EU staan, op 4 maatschappijen na, alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen.

Bij de 13 maatschappijen zit ook het grote Indonesische AirAsia. Die moet dus voor 31 juli haar vermogenspositie positief krijgen. Daar zou volgens analisten zo’n 225 miljoen dollar voor nodig zijn, een bijna onhaalbare doelstelling. Hoewel de moedermaatschappij van AirAsia Indonesia gemakkelijk aan deze vereiste zou kunnen tegemoetkomen, zou dat niet op een maand kunnen worden afgehandeld.

Indonesia_AirAsia_Airbus_A320-200_PER_Koch-1

AirAsia is daarom volop in gesprek met het ministerie van Transport om aan deze nieuwe richtlijn te kunnen voldoen. “AirAsia Indonesia’s operaties blijven normaal verlopen en berichten dat onze licentie zou worden ingetrokken, is niet correct,” zei de CEO van AirAsia Indonesia Sunu Widyatomoko vandaag in een mededeling. “Het niveau van ons vermogen is nog nooit een probleem geweest omdat we gefinancierd worden via verschillende bronnen.”

De vraag is of de Indonesische regering haar maatregel echt zal invoeren. Dat zou duizenden jobs kunnen kosten en een negatieve invloed hebben op de economie en de toeristische sector.

“Wellicht is AirAsia actief aan het lobbyen bij de Indonesische regering om de maatregel niet toe te passen. Dat zou een verlies van 2.000 banen betekenen en de dominante positie van Lion Air in de binnenlandse markt versterken,” zegt een analist van CIMB, een Maleisische investeringsbank. “Op het einde geven de Indonesische luchtvaartautoriteiten de maatschappijen waarschijnlijk meer tijd om aan de maatregel te voldoen.”