De Maleisische eerste minister heeft vandaag in een TV-toespraak medegedeeld dat het brokstuk dat vorige week in La Réunion is gevonden, toebehoort aan MH370. Daarmee is het brokstuk ook meteen het eerste bewijs dat het toestel wel degelijk is neergekomen in de Indische Oceaan.
Na zijn TV-toespraak vroeg in de ochtend in Maleisië verspreide eerste minister Razak een schriftelijke verklaring: “De verdwijning van het toestel was er een zonder precedent. In elke fase volgden we het minste bewijs dat we hadden. Maar, desondanks de gezamenlijke inspanningen van 26 landen en de grootste zoekactie ooit in de luchtvaart, van de Zuid-Chinese Zee tot de Indische Oceaan, werd het vliegtuig niet gevonden. (…) Vandaag, 515 dagen sinds het vliegtuig verdween, is het met pijn in het hart dat ik moet vertellen dat een internationaal team van experts gezamenlijk heeft bevestigd dat het brokstuk dat op La Réunion gevonden is, wel degelijk afkomstig is van MH370.”
Met deze woorden bevestigde de eerste minister dat na onderzoek in Toulouse is gebleken dat het gevonden stuk wel degelijk om de flaperon van het verdwenen toestel 9M-MRO gaat.
De Franse procureur Serge Mackowiak, die ook betrokken partij is omdat er aan boord 4 Fransen zaten, wou dit nog niet bevestigen. Hij vertelde dat er ‘zeer sterke aanwijzingen’ zijn dat het inderdaad om een brokstuk gaat van MH370.
Met deze verklaring is de flaperon ook meteen het allereerste bewijsstuk dat MH370 wel degelijk in de Indische Oceaan is geëindigd, en tevens het eerste officiële bewijs is dat het toestel ook effectief is neergestort.
Toch zijn onderzoekers nog veraf van de oplossing van het grootste luchtvaartmysterie van de voorbij decennia. Omdat er zoveel tijd is tussen gegaan sinds de crash en het vinden van het eerste brokstuk, is het onmogelijk een preciezere locatie te berekenen van de plaats van de crash. De ontdekking van de flaperon in La Réunion heeft dan ook geen invloed in de onderwaterzoektocht voor de kust van Australië.
Mogelijk kunnen onderzoekers wel achterhalen of de flaperon bij de impact met het water is losgekomen van de vleugel, of dat het tijdens de vlucht al van de vleugel loskwam. Zo kan worden achterhaalt of het toestel in een snelle duikvlucht neerkwam, waardoor onderdelen mogelijk in de lucht al afbraken, of dat het gewoon een gevolg was van de impact met het water.