Landingen op baan 07L onder de loep

De voorbije week konden we op Brussels Airport regelmatig vliegtuigen zien landen of opstijgen op één van de banen 07 (L en R). Door de matige tot strakke oostenwind werden deze banen de voorbije dagen op sommige momenten exclusief gebruikt voor landingen of takeoffs. Ten opzichte van de gebruikelijke 25’s zijn deze banen iets ‘primitiever’ om op te landen en moeten vliegtuigen daarom voor ze neerkomen op baan 07L een serieuze linkerbocht maken. Waarom dat zo is, leggen we kort uit in dit artikel.

In tegenstelling tot de banen 25L, 25R, 01 en 19 beschikken banen 07L en 07R niet over een ILS-systeem waardoor er geen precisie naderingen kunnen worden uitgevoerd.  Om te landen op deze banen maken vliegtuigen daarom gebruik van een VOR (radiobaken). Een VOR is minder nauwkeurig dan een ILS en er wordt geen glijpad ‘getoond’ dat het vliegtuig kan volgen om te dalen naar de baan.

Brussels Airport beschikt over één VOR die vliegtuigen kunnen gebruiken voor hun landing in Brussel. De BUB VOR, ofwel Brussels VOR, staat in het verlengde van baan 25L op zo’n 1.100 meter voor het begin van de baan.

D-VOR_PEK
Foto van een traditionele VOR zoals die in Brussel.

Terwijl op banen 25L, 25R, 01 en 19 er precisie naderingen kunnen worden gemaakt door middel van de ILS, is een alternatieve mogelijkheid voor baan 25L ook een nadering met behulp van deze VOR. De reden daarvoor is dat de VOR in het verlengde van 25L staat en daardoor dus perfect gelegen is om vliegtuigen zo naar de baan te leiden als de ILS buiten werking zou zijn.

Maar behalve voor 25L wordt BUB VOR ook gebruikt voor naderingen naar banen 07L en 07R. Voor een nadering naar baan 07R ligt de VOR, net zoals voor baan 25L, uitstekend. De VOR ligt namelijk ook in het verlengde van de baan. Maar voor baan 07L ligt die situatie anders.

Wie de voorbije dagen vliegtuigen ging spotten op Brussels Airport kon zien dat vliegtuigen ‘schuin’ naar baan 07L daalden maar uiteindelijk vlak voor de landing een bocht naar links maakten om toch nog voor baan 07L uit te komen. Als we kijken naar een approach chart van baan 07L (een verouderde trouwens, want nu bedraagt de koers 080) zien we waarom.

Knipsel

Vliegtuigen volgen bij een daling naar baan 07L koers 081 naar BUB VOR. Maar de koers (richting) van baan 07L bedraagt 064, dat betekent dus dat een vliegtuig dat daalt naar deze baan met zijn neus 17 graden te veel naar ‘rechts’ vliegt en de baan dan ook aan de linkerkant zal zien liggen in plaats van recht voor.

Het is daarom dat de ‘D4.4’ op de kaart wil zeggen dat op 4,4 zeemijl van BUB VOR de nadering naar de baan op die koers eigenlijk stopt en het vliegtuig zich (manueel) moet positioneren voor baan 07L en dus een bocht naar links moet nemen, zoals te zien op onderstaande foto.

Een B747-400 op final approach voor baan 07L. Foto door Levie Meykens.
Een B747-400 op final approach voor baan 07L. Foto door Levie Meykens.

Een vliegtuig gebruikt de VOR niet alleen om de richting te kunnen bepalen dat het moet vliegen, maar gebruikt de afstanden tot de VOR ook om gecontroleerd en veilig te dalen. Zoals te zien op het verticale profiel van de approach chart bedraagt de daling 5,2 procent, of omgerekend 3 graden, wat standaard is. Samen met de afstand tot de VOR en de snelheid van het toestel kan de crew zo berekenen hoe sterk het moet dalen om op een juiste hoogte voor de baan uit te komen.

Knipsel

De reden dat vliegtuigen dus tijdens het laatste deel van de landing een linkerbocht maken, is dat ze tijdens de nadering tracken naar BUB VOR dat in het verlengde van 25L ligt en dus niet de precieze koers kan aanduiden naar 07L. Een nadering op instrumenten naar baan 07L kon dus niet anders gemaakt worden, aangezien de baan zelf geen enkel andere vorm van navigatie heeft.

En moest je je nu nog afvragen waarom Belgocontrol ’s avonds terug wisselt naar aankomsten op baan 07R of 01? Dat heeft te maken met dat de VOR Approach voor baan 07L enkel met daglicht mag uitgevoerd worden, wat neerkomt op exact vanaf zonsopgang tot zonsondergang.