Brussels Airport heeft vandaag haar strategische visie tot het jaar 2040 voorgesteld. De luchthaven wil hiermee de dialoog aangaan met alle betrokken partijen op en rondom de luchthaven over een toekomst van Brussels Airport als groeimotor van België. De luchthaven plant onder meer aanpassingen aan baan 25L, twee nieuwe pieren, een nieuw bedrijvencomplex en de uitbouw van een transporthub.
Met de strategische visie 2040 wil Brussels Airport klaar zijn om de groei in de luchtvaartsector voor de komende 25 jaar en verder op te vangen. Tegen 2040 ziet Brussels Airport hiermee het potentieel om het aantal rechtstreekse en onrechtstreekse jobs te verdubbelen naar 120.000. Met haar strategische visie wil Brussels Airport tevens in dialoog gaan met alle betrokken partijen en creëerde daarom Forum 2040.
“Wij zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om de capaciteit van de luchthaven te verhogen als antwoord op de groeiende marktvraag en zo de concurrentiekracht en connectiviteit van België te garanderen, en tegelijk de impact van deze groei op de omwonenden en milieu in rekening te nemen. Het Forum 2040 dat we lanceren, is het platform bij uitstek om hierover ideeën uit te wisselen en oplossingen te vinden”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Met de oprichting van Forum 2040 wil Brussels Airport een open en gestructureerde dialoog opstarten met een groep van luchthavengebruikers, omwonenden, gemeenten, organisaties uit het middenveld, bedrijven en experten. Kandidaten mogen zich vanaf vandaag inschrijven via de website www.brusselsairport2040.be. Een onafhankelijke jury zal een 60-tal deelnemers selecteren op basis van hun woonplaats of expertise zodat alle belanghebbende partijen evenwichtig vertegenwoordigd zijn in de groep. De overlegmomenten van Forum 2040 zullen starten in januari 2017.
Maar wat zijn nu de voornaamste plannen die de luchthaven in haar strategie wil uitwerken? Eerst en vooral moet baan 25L/07R, die nu voornamelijk als primaire landingsbaan wordt gebruikt bij westenwind, efficiënter gebruikt gaan worden door naast landingen ook takeoffs mogelijk te maken. Dat is nu praktisch niet echt mogelijk omdat er geen enkele taxiweg leidt naar het begin van de baan. Er zijn daarom twee oplossingen: een verlenging van de taxiweg naar 25L, of een verlenging van de baan zelf tot 4.000 meter naar het oosten alsook de taxiweg. Voor landende vliegtuigen blijft 25L wel even lang, de verlening is enkel bedoeld voor vertrekkende toestellen.
Daardoor zal het aantal bewegingen van vliegtuigen kunnen toenemen. Momenteel ligt die capaciteit op 74 bewegingen per uur. Tegen 2020 moeten dat er 80 worden en tegen 2040 zelfs 93. In een eerste fase zal er qua infrastructuur niet veel veranderen, maar om na 2020 de bewegingen te kunnen verhogen naar 93 zijn structurele aanpassingen nodig aan baan 25L.
Tegen 2040 wil Brussels Airport ook twee nieuwe pieren aanleggen. De eerste, A Pier West, zal een verlenging zijn van de huidige A-Pier. Die verlenging is broodnodig want op piekmomenten tijdens de ochtend is de A-pier nu al verzadigd door de langeafstandsvluchten van Brussels Airlines die er vertrekken. Die extensie moet tegen 2023 operationeel zijn. Een nieuwe C-pier zou tegen 2035 nodig zijn.
Andere infrastructuurplannen zijn de bouw van een volledig nieuw bedrijvencomplex en de uitbouw van het openbaar vervoer. De luchthaven moet een heuse transporthub worden waar treinen, trams, taxi’s en bussen samenkomen zodat er vlot kan worden overgestapt van het ene naar het andere transportmiddel.
Brussels Airport gaat in haar strategische visie uit van een groei van 3,8 procent per jaar van het aantal passagiers. Voor cargo gaat ze uit van een jaarlijkse groei van 4,7 procent.
Bedoelt u misschien de langeafstandsvluchten van Brussels Airlines vanaf de A-pier?
Goed voor de werkgelegenheid maar de omwonenden zullen weer massaal klagen en protesteren. Tja wie gaat er nu eigenlijk wonen rond een luchthaven……..? Voor mijn part krijgt Brussels Airport groen licht 🙂
En u woont… duidelijk ver weg van de luchthaven 😃 Werkgelegenheid: top! Uitstraling voor onze luchthaven: top! Bijkomende hinder (geluidsoverlast, milieuverontreiniging en fileleed): flop!!! Vergeet niet dat de mensen rondom de luchthaven het al zwaar te verduren hebben. En ja, inclusief de mensen die hier al generaties lang wonen!! Dus recht van spreken!!
Tja tis maar hoe je het bekijkt …..
U weet duidelijk niet waarover u spreekt.
Door dit plan gaan plots zo’n honderdduizend mensen elke 2 minuten last krijgen van startende vliegtuigen boven hun hoofd, van 6u ’s ochtends tot 10u ’s avonds!
En dit omdat Brussels Airport een nieuwe startbaan in gebruik neemt, waardoor compleet nieuwe woonzones ten zuid-oosten van Brussel overvlogen zullen worden!
Het te verwachten protest hiertegen heeft dus niets te maken met ‘wonen rond een luchthaven’, maar alles met de luchthaven die dusdanig uitbreidt dat men nu plots in compleet andere richtingen en gebieden vliegtuigen wil laten starten.
U kan op deze manier zelfs in the middle of nowhere wonen en er nadien achtervolgd worden door vliegtuigen! men is nergens meer veilig dan…
Waar u ook woont, beeldt u in dat u woont tussen 2 grote steden in (zoek zelf maar uit welke) en men plots een spoorweg door uw tuin wil leggen… als u vervolgende protesteert, mag men dan ook zeggen: ‘wie gaat er nu ook wonen tussen die 2 steden’?
Tom, het is maar te zien wat je last noemt hé. Als jij je stoort aan van alles en nog wat dan is dat enkel jou probleem. Heb al genoeg met mensen gesproken die zelfs op amper 500m van de 25R wonen. Als zij al zeggen dat ze geen last daar van hebben..dat zegt genoeg vindt ik. Feit is dat de mensen tegenwoordig niks meer kunnen verdragen. Ik woon onder een aanvliegroute en er passeren dagelijks genoeg vliegtuigen. Ik stoor mij daar niet in het minst aan, integendeel zelfs.
Een aanvliegroute is nog iets anders dan een vertrekroute eh?
Woont u liever op 1km van een aanvliegroute of van een vertrekroute?
Raar trouwens dat de visietekst van BRU met geen woord rept over het aanvliegen over brussel-stad na het in gebruik nemen van de nieuwe taxiweg, iets wat vanaf dan perfect mogelijk wordt bij oostelijke wind (bye bye RWY 01 dus)
Waarschijnlijk omdat dat niet in hun plan zit?
Het is overduidelijk dat de uitbreiding zo gedesigned is dat alle last in Vlaanderen valt.
No pasaran.
Het gaat helemaal niet om zo’n grote groei in aantal vliegbewegingen met 315000 vliegbewegingen in 2040. Minder dan in de topjaren van Sabena. Waarom dan toch fysieke uitbreiding? Het gebruik van grotere types vraagt wat meer separatie tussen toestellen, maar vooral een grotere concentratie van vluchten tijdens piekuren en de rest van de dag. Restricties op nachtvluchten en de ‘shoulder hours’ (vroege ochtend en net voor middernacht) waren er toen amper/veel minder strikt dan nu. Vooral de vraag naar piekcapaciteit neemt toe en daarom zullen er dus fysieke aanpassingen nodig zijn om dat mogelijk te maken. Wanneer zijn die piekuren (in aantal vluchten)? Tussen 7u en 12u (het ene uur wat drukker als het ander) en in de vroege avond. Niet op onmenselijk vroege of late momenten van de dag. Vertrekkende vliegtuigen om de 2 minuten is onzin en al zeker de hele dag door. Door het mixed-use van beide banen zal er inderdaad een gebied wat meer overlast krijgen dan nu, maar tegelijk wordt het verkeer veel beter verdeeld over de hele regio (en dat alles terwijl er geen significante groei is in aantal vluchten). Ook niet te vergeten, toen er in 2000 nog ruim 326000 commerciële vliegbewegingen waren, ging dat (naast de vele nachtvluchten en vluchten in de vroege ochtend en late avond) om veel lawaaierige toestellen dan nu en zeker dan in de toekomst. We zullen pas in 2040 (dat is nog 23 jaar…) terug in de buurt komen met 315000 vliegbewegingen, in die tijd zullen ook vliegtuigen technisch grote stappen hebben gemaakt. Nu al zijn grote nieuwe types zoals de 787 stiller dan kleinere oude types van de ‘Sabena-jaren’.
Als je vandaag een bouwgrond of huis zou kopen rond een luchthaven, dan weet je wat dat met zich mee brengt. Idem als je naast een spoorlijn zou gaan wonen. Een bedrijf dat wil groeien moet je laten groeien… Zie hoeveel banen er gesneuveld zijn bij DHL. Dit is goed voor onze welvaart en economie. Wat ik me wel afvraag is, kan Brussels airport die massa wel aan. Is het niet beter dat men eens bekijk of er andere plekken in België zijn om een nieuwe luchthaven te bouwen en die grotere vliegtuigen aankan (toekomst gericht). Als je denkt aan de aanslagen die er op de luchthaven zijn geweest. Dan merk je pas hoe men moet uitwijken naar andere Belgische luchthavens Vb: de avro’s van SN (Luchthaven Antw.), Airbus A319 en A320 van SN(Luchthaven Luik) enz. Dan spreken we nog niet eens over de A330 die op geen enkele Belgische luchthaven stond. Daarmee kan je een stuk van al de problemen die zich nu voordoen rond de luchthaven beperken. Ik geef enkele ideeën, Brussels airport kan dienst doe voor al wie in en rond Brussel moet zijn. (Werken) en laat de nieuwe luchthaven dienst doe voor vakantie bestemmingen. Allee genoeg stof tot nadenken.
Je geeft een “wijs” antwoord Belgium Spotter. Bovendien is er in gans dat toekomstplan voor Brussels Airport nergens sprake van hoe het verkeer die mogelijke uitbreiding zal kunnen verwerken. Meer passagiers, meer cargo (vrachtwagens die op-en afrijden), meer jobs. Op welke manier gaat men Brussels Airport kunnen bereiken ? Ring is nu al groot gedeelte van de dag overvol en de enige toegangsweg naar de Luchthaven, de B201 moet niet onderdoen. Men moet inderdaad veel meer gebruik maken van de Regionale Luchthavens Oostende, Charleroi, Luik. Automatisch gaat men op die manier tegemoet kunnen komen aan het veel besproken spreidingsplan. En gebruik maken van een transfertsysteem tussen bijvoorbeeld Oostende en Brussel Centrum, duurtijd 1 uur per bus of trein. Duurtijd om van Brussels Airport naar Centrum Brussel te geraken (8 km) : 1 uur als het verkeer tegenzit en dat is meestal het geval. Begrijpe wie begrijpen kan. Om maar aan te tonen dat er ook bij de passagier een mentaliteitswijziging moet komen wil de bereikbaarheid in de toekomst leefbaar blijven. En trouwens, in welk ander land vindt men de belangrijkste luchthaven van het land op 8 km van grootstad Brussel, dat is om problemen vragen. Maar de hamvraag is natuurlijk wie daar iets gaat (durven) aan doen ?