Brussels Airlines sluit 2016 af met 15 miljoen euro winst

Brussels Airlines sluit 2016 af met een nettowinst van 15 miljoen euro. Dat is het cijfer na aftrek van onder meer 2,5 miljoen euro dat aan het personeel zal worden uitgekeerd. De aanslagen van maart hadden een negatieve invloed van meer dan 100 miljoen euro.

Brussels Airlines’ financiële resultaten van 2016 werden in grote mate beïnvloed door de aanslagen die Brussel vorig jaar troffen. Tot voor 22 maart stevende Brussels Airlines af op een recordjaar en werden er sterke groeicijfers gerealiseerd. Na de aanslagen had de dagenlange sluiting van de luchthaven en de langdurige terugval van het aantal mensen dat naar België reist een zware passagiersdaling tot gevolg. Toch is Brussels Airlines er in geslaagd om het jaar met een passagiersgroei van 3,2% af te sluiten. In totaal kozen 7,7 miljoen passagiers voor een Brussels Airlines vlucht. De bezettingsgraad bedroeg net geen 75% en het getransporteerde vrachtvolume groeide met 6%.
De directe financiële impact van de aanslagen bedroeg ruim 100 miljoen euro. Slechts een gedeelte daarvan kon gecompenseerd worden met vergoedingen die tot nu toe door de verzekeringsmaatschappijen werden betaald of bedragen waarvan wordt verwacht dat ze nog toegekend worden.

Ondanks die zware tegenslag ging Brussels Airlines voort met al haar geplande investeringen. Het lange afstandsnetwerk breidde uit dankzij de lancering van Toronto en Mumbai werd als nieuwe bestemming aangekondigd, het Europese vluchtaanbod groeide met 3 procent en het vlootvernieuwingsprogramma werd verder geïmplementeerd. 

Terwijl de omzet door de uitdagende omstandigheden stabiel bleef (1,3 miljard euro), realiseerde Brussels Airlines een operationele winst van 20,4 miljoen euro en een nettowinst van 15 miljoen euro. Als gevolg van deze resultaten verbeterde zowel de cashpositie als het eigen vermogen (kapitaal). 
In 2017 zet Brussels Airlines deze strategie onverminderd verder. De eerste twee maanden van het nieuwe jaar werden afgesloten met een mooie passagiersgroei. Toch is het duidelijk dat er nog extra inspanningen moeten worden geleverd om de “incoming markt” (zakenlui en toeristen die naar België reizen) verder te stimuleren.

Eind maart wordt India toegevoegd aan het netwerk en in de loop van de lente breidt het Europese netwerk uit met 4 nieuwe bestemmingen en talrijke frequentieverhogingen. In de herfst van 2017, wanneer de laatste AVRO RJ 100 Brussels Airlines verlaat, bereikt de vernieuwing en harmonisering van de Europese vliegtuigvloot een mijlpaal.

Samen met de Lufthansa Group, die begin dit jaar volledige eigenaar werd van Brussels Airlines, wordt momenteel een strategisch toekomstplan uitgewerkt dat zal bestaan uit een groeiscenario en uit het nog competitiever maken van Brussels Airlines.

Bron: Brussels Airlines