Spotten op London Heathrow: deel 1

Het tweede deel van deze trip kan u vinden bij: Spotten op London Heathrow: deel 2

In april zijn Ivan en ik reeds voor 3 dagen naar Madrid geweest om te spotten. Na een geslaagde eerste keer hadden we dus besloten om in juli voor enkele dagen naar Heathrow te gaan.
Midden april hebben we onze tickets geboekt. Heen zouden we vliegen met BMI, en terug met British Airways. De totale kostprijs van de vluchten bedroeg ongeveer €120. De Eurostar was natuurlijk iets goedkoper geweest, maar dan zit je in het centrum van Londen en dan zou de kostprijs bijna evenredig liggen met de vlucht omdat je dan nog naar Heathrow moet geraken. We zouden gaan van vrijdag 4 juli tot maandagavond 7 juli.

De vlucht naar Heathrow

Na een korte nacht kwamen we aan op Brussels Airport. De ochtend daarvoor had ik online via het internet al ingecheckt, spijtig genoeg was het bij BMI niet mogelijk om zelf je plaatsen te kiezen, dus hadden we automatisch plaats 26A en 26B gekregen. Ik had recht op 2 stuks om in te checken die samen maximaal 20kg mochten wegen. Ik had een sportzak bij van exact 18kg, en een spottersstoeltje van 2 kg. Bij de check-in bleek dat ik 2kg over het gewicht zat (na de aftrek van 3kg want die weegschalen op de luchthaven kloppen langs geen kanten). Ik moest mijn bagage van de band halen en enkele stukken in mijn handbagage steken. Dit is compleet onlogisch aangezien het gewicht dat dus in het vliegtuig zit hetzelfde is.

De vluchtgegevens waren:

BD140 BRU-LHR
07:05 – 07:20
A320


©Yannick De Bel

Eens aan boord bleek dat de vlucht voor maar misschien 20% vol zat, hierdoor was er dus plaats genoeg, en zette ik mij aan de rechterkant om zo bij de approach de stad Londen te zien liggen.
Het was een normale vlucht met een vluchttijd van 45 minuten. Onderweg spraken we nog met een steward van United Airlines, een Belg. De volgende dagen zou hij vanaf Heathrow naar Denver, Chicago en Los Angeles vliegen. Crews van United Airlines zijn zeer internationaal zo bleek.


©

©

We landden exact om 07:00 lokale tijd op baan 27L.

Een filmpje van de landing:


©

Na 15 minuten taxiën kwamen we aan bij terminal 1.
Bij aankomst bleek dat het stoeltje van Ivan niet mee was, na een bagageclaim te hebben ingevuld gingen we met de gratis bus naar het Ibis hotel. Tot op heden is het stoeltje nog altijd niet komen opdagen.

Eindelijk

Nadat we ingecheckt waren in het hotel en alle onnodige bagage hadden gedropt, namen we de gratis bus die vlak bij het hotel stopte richting Hatton cross station. Dit station ligt vlak onder de approach van baan 27L, vanaf hier is het ongeveer nog een kwartiertje stappen naar een goede spotplaats. Eens aangekomen bleek dus dat wat we thuis al hadden verwacht waar was: een 75-300mm lens is te groot om de vliegtuigen hier deftig op foto te krijgen. We moesten dus maar zelf een andere deftige plaats zien te vinden. Na wat rondgeloop en wat gezoek vonden we een plaatsje langs de zijkant van een voetbalveld. Eindelijk kon het spotten beginnen.

Enkele foto’s van de eerste dag:


©

©

©

©

©

©

©

Dit was al een geslaagde eerste dag!

A380 Singapore Airlines
De tweede dag zou het vroeg opstaan worden aangezien de A380 van Singapore Airlines (SQ) al gescheduled stond om 05:50. Reken daarbij nog eens dat hij een halfuur te vroeg is en je komt op de onaangename tijd van 05:20 dat je er wilt zijn.
We hadden pech dat de wind meer vanaf het NO komt vandaag, dus moesten we naar de banen 09L en 09R. Het probleem is dat we niet exact een plaats wisten, dus pakten we de gratis bus naar Terminal 5 om dan vandaar buiten toch proberen ergens een deftig zicht te krijgen. Uiteindelijk hebben we ons op een middenberm van een baan gezet.

Om exact 05:50 kwam het beest in de verte over de bomen gescheurd. Spijtig genoeg was het die dag slecht weer, al kregen we juist op het moment van de A380 een tikkeltje ochtendlicht.


©

Tegen 09:00 wisselde de banen terug naar de 27’s wat betekende dat we terug naar Terminal 5 moesten stappen om daar de bus te nemen richting Hatton Cross.
Daar zetten we ons terug op de plaats van gisteren, waar we de hele dag zouden blijven.

Enkele foto’s van die dag:


©

©

©

©

©

Tegen de avond gingen we terug te voet naar het hotel waarbij we runway 27R passeerden waar we onder en tussen het hek door wat foto’s probeerden te nemen van de takeoffs:


©

©

In september verschijnt deel 2 van deze trip naar Heathrow.
Daarin nemen we een kort bezoekje aan London City Airport, London zelf, en “Wat te doen als je vlucht 2 keer wordt afgelast?”.

Voor vragen over spotmogelijkheden op LHR: Mail Yannick

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.