Duur Schiphol jaagt airlines weg

De zo beruchte ‘vliegtaks’ of ‘ecotaks’ is dan wel afgeschaft, Schiphol blijft volgens een recent onderzoek nog steeds de duurste luchthaven van Europa. Vooral in de afhandelingskosten – zoals bagage en brandstof – spant de grootste luchthaven van Nederland de kroon. Nu er overal bespaard moet worden, uiten diverse maatschappijen hun ongenoegen.

Wat voor de hand ligt, is dat de lagekostenmaatschappijen als eerst beginnen klagen en dat is ook gebeurd. Ryanair was kwaad op Eindhoven en Maastricht, waar de maatschappij een groot aantal routes heeft naar allerlei bestemmingen in vasteland Europa en het Verenigd Koninkrijk. Ook easyJet heeft het niet zo op het dure Nederland en haalt kritisch uit naar de luchthaven Schiphol in Amsterdam.


© Jan Morgen – airliners.net

“We willen dolgraag uitbreiden op Schiphol, maar de luchthaven is gewoon veel te duur en wil niet naar ons luisteren. Daarom gaan we het nu zo doen”, aldus operationeel directeur Cor Vrieswijk van easyJet zaterdag (6 februari) in een interview met de Nederlandse krant De Telegraaf. “We gaan er vol in en zullen ook een grote campagne in Nederland lanceren”, zegt Vrieswijk.

De campagne dient echter niet om meer passagiers naar Nederlandse luchthavens te lokken. Integendeel, het moet de Nederlandse reizigers aanzetten om de grens over te steken en op een easyJet-vliegtuig te stappen in steden in de buurlanden van Nederland. De focus ligt vooral in België en Duitsland: de luchthavens van Brussel, Dortmund en Düsseldorf worden erg aangeprezen.


© Artur Jarosz – airliners.net

De luchtvaartmaatschappij zegt dat ze door de discriminatie van de luchthaven tot deze stappen worden gedwongen. Passagiers die vanuit Nederland vertrekken moeten immers twee keer zoveel betalen aan toeslagen als reizigers die op de luchthaven overstappen. Eerder legde de Britse prijsvechter al klacht neer bij de Mededingingsautoriteit, maar die werd eind 2008 verworpen.

Daarom wordt er een aanval op Schiphol uitgevoerd en zullen op de hen omringende luchthavens nieuwe routes worden geopend. Die zullen specifiek gericht zijn op wat de Nederlandse reiziger wil, om zoveel mogelijk passagiers te lokken. Momenteel vliegt easyJet vanuit Amsterdam naar twaalf bestemmingen, vanuit Brussel naar vijf en vanuit Düsseldorf naar drie.


© Denis Roschlau – airliners.net

Maar niet alleen de lagekostenmaatschappijen uiten hun ongenoegen. Ook het Duitse Lufthansa meldde woensdag (10 februari) dat ze Schiphol veel te duur vinden en stappen zal ondernemen om meer reizigers in de nieuwe thuishaven Brussel of haar hub Düsseldorf op het vliegtuig te krijgen. Zij richten zich vooral op de zakenreiziger en die willen ze over de streep trekken met limousineritjes.

Patrick Artiel van Lufthansa Nederland legt het ons uit. “We willen de Nederlandse reiziger meer keuzes bieden. Veel zakenreizigers willen bijvoorbeeld vertrekken vanuit Amsterdam, maar terugvliegen naar Brussel of Düsseldorf omdat ze daar nog een afspraak hebben. Een limousineservice, die door taxibedrijven wordt aangeboden, moet de maatschappij daarbij helpen.


© Konstantin von Wedelstaedt – airliners.net

“Een rit vanuit Düsseldorf naar pakweg Arnhem kan al voor maar honderd euro”, zegt Artiel. “Dat maakt al meteen een fors voordeel”. “We hopen natuurlijk dat Nederlandse reizigers na een eerste ervaring voortaan altijd in Duitsland of België op het vliegtuig gaan stappen. De beruchte files op de A2 (Nederlandse autosnelweg, nvdr) gaan ons daarbij zeker helpen”.

“De groei zit duidelijk niet op Schiphol”, zo stelt Artiel, die vooralsnog niet aan een afbouw van vluchten tussen Amsterdam en Duitsland denkt. “Ons marktaandeel is op peil gebleven, maar uitbreiden met het oog op de Nederlandse markt doen we vooral in Düsseldorf. Op onze rechtstreekse vluchten tussen Düsseldorf en New York zitten sinds kort veel Nederlanders.”

Avatar courtesy of Ismael Jorda