Brussels Airlines krijgt Arabische concurrent in Congo

De aangekondigde dochtermaatschappij van Brussels Airlines in Congo – airDC – komt maar niet van de grond, hoewel twee Avrotoestellen in Brussel vertrekkensklaar staan om in Congo binnenlandse vluchten te doen. Geert Sciot van Brussels Airlines: “We hebben achter airDC een nieuwe maatschappij moeten oprichten die niet in Congo geregistreerd is en die nieuwe structuur operationeel maken, vergt tijd. Voor de Europese Commissie voldoen Congolese luchtvaartmaatschappijen niet aan de internationale veiligheidsnormen. De Commissie heeft geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat een respectabele Europese maatschappij zou samenwerken met een Congolese en haar internationale veiligheidsnormen zou opleggen.” Volgens onze bronnen zou de registratie in Mauritius gebeuren.

Geert Sciot
Schets Boeing 737-300 AirDC

Informanten in Kinshasa stellen dat er meer aan de hand is: “Dat airDC nog niet vliegt, heeft vooral te maken met beloften die gedaan werden aan de Arabische Emiraten.” Er staat een concurrerende combinatie van airDC in de startblokken: LAC (Lignes Aériennes Congolaises) in joint venture met RAK Airways (60 %) uit Ras Al Khaimah van de Verenigde Arabische Emiraten. “We leggen de laatste hand aan het verkrijgen van de nodige vergunningen. Want we willen alle internationale veiligheidsnormen respecteren”, zegt Marc Orphanides. Hij vertegenwoordigt de belangen van Ras Al Khaimah’s Investment Authority. Die investeringsgroep uit de Emiraten was tot nu hoofdzakelijk actief in vastgoedprojecten in Kinshasa. De nieuwe maatschappij zou Air Congo heten.

RAK Airways werd twee jaar geleden opgericht en vliegt vanuit Ras Al Khaimah naar India, Sri Lanka, Bangladesh, Libanon en Bulgarije. De Emirati, die de haven van Matadi voor de neus van de Belgen wegkaapten, hebben contacten in de hoogste machtscenakels van Kinshasa. Behalve vastgoedinvesteringen in Kinshasa voor 540 miljoen dollar, zijn de Emirati via RAK Minerals and Metals Congo ook actief in de kopermijnen van Katanga.


©David. Twee Avrotoestellen vertrekkensklaar in Brussel om in Congo binnenlandse vluchten te doen. 

En er is nog een tegenvaller voor airDC. De Congolese luchtvaartmaatschappij Hewa Bora van de Belg Philippe de Moerloose begint met een Boeing 767 vluchten Kinshasa-Lubumbashi-Johannesburg. Dat zou aanvankelijk ook een vluchtroute zijn voor airDC. Hewa Bora, de partner van Brussels Airlines, staat op de zwarte lijst van de Europese Commissie en is voor 51 % aandeelhouder in airDC.

http://www.trends.be/nl/economie/bedrijven/4-222-48967/brussels-airlines-krijgt-arabische-concurrent-in-congo.html