SN binnenkort niet meer dagelijks naar Kinshasa?

Brussels Airlines verzorgt momenteel zeven wekelijkse vluchten naar Kinshasa, de hoofdstad van de voormalige Belgische kolonie Congo. Veelal zijn die niet direct, maar wordt er eerst een tussenstop gemaakt in een andere Afrikaanse stad als Dakar om daarna pas door te vliegen naar Congo.

Wat niet veel mensen weten echter, is dat Brussels Airlines twee wekelijkse frequenties van de Congolese maatschappij Hewa Bora Airways ‘huurt’. Hewa Bora staat voorlopig nog op de zwarte lijst van de EU met luchtvaartmaatschappijen die niet mogen landen in de Europese Unie. Daarom voert Brussels Airlines die twee vluchten uit, met een codeshare van Hewa Bora.

Een Airbus A330-300 van Brussels Airlines stijgt op en zet koers naar Afrika
© Bram Bottermans – airliners.net

Nu zit er echter een haar in de boter tussen Brussels Airlines en haar Congolese partner. Hewa Bora zou Brussels Airlines vorige maand laten weten hebben de twee geleende frequenties terug te willen. Een oplossing voor het landingsverbod in de Europese Unie is in de maak, zo laat de maatschappij weten. Naar verluidt gaat het om een ge-wet-leasde Boeing 767-300ER die vroeger voor Virgin Nigeria vloog.

Ook Brussels Airlines zegt bij monde van persverantwoordelijke Geert Sciot dat ze op zoek zijn naar een oplossing om zeven wekelijkste vluchten te blijven aanbieden. Sommige bronnen spreken van vervangende vluchten naar Brazzaville, een andere grote stad in Congo. De dagelijkse vluchten naar Kinshasa blijven voorlopig boekbaar.


Een schets van hoe een Air DC 737 had moeten uitzien

En er is ook nieuws over de Afrikaanse dochtermaatschappij van Brussels Airlines met hub op Kinshasa N’Djili Airport. Die komt hoogstwaarschijnlijk, zoals verwacht, niet meer van de grond. De twee BAe-146’s die SN ter beschikking had gesteld van AirDC (en die al gepaint waren) zou te koop aangeboden zijn. Maar ook hierover wil Brussels Airlines geen verdere verklaringen afleggen.