IAG verdubbelt jaarwinst, gaat door met LCC

Luchtvaartconsortium International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van British Airways en Iberia, heeft haar jaarwinst met meer dan 100% verhoogd in 2011. Voor de aftrek van ‘uitzonderlijke uitgaven’ bleef er 485 miljoen euro operationele winst over. Zonder aftrek van belastingen eindigde IAG het boekjaar 2011 (tot 31 december) met een positief resultaat van 503 miljoen euro. Daarbij zijn de 21 dagen in januari, toen er nog geen volledige integratie van beide maatschappijen was, inbegrepen.

De inkomsten van de groep stegen met meer dan tien procent tot 16,3 miljard euro, maar ook de brandstofkost steeg enorm. Er werd bijna dertig procent meer uitgegeven aan kerosine, voor een totaal van meer dan 5 miljard euro. De andere operationele kosten stegen eveneens met 1,1% tot 10,8 miljard euro. In het vierde kwartaal werd een verbeterd operationeel resultaat van 34 miljoen euro geboekt, ondanks de grote stijging van de brandstofkosten.


© flightlevel.be

Er werden in 2011 7,2 procent meer passagiers vervoerd dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat komt exact overeen met de capaciteitsverhoging die beide maatschappijen doorvoerden, zodat de gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen stabiel bleef op 79,1%. Een positieve verandering die werd opgemerkt, is dat de gemiddelde passenger yield – het bedrag dat elke passagier de maatschappij oplevert – steeg met een verdienstelijke 3,6 procent.

De chief executive officer van IAG, Willie Walsh, zei dat de consolidatie tot een heel grote synergie tussen beide bedrijven heeft geleid, zowel in de beperking van kosten als in de verhoging van de inkomsten. In totaal werd op die manier in het eerste jaar 74 miljoen euro meer winst gemaakt, dat is 64 miljoen euro meer dan gehoopt. Er blijven wel nog “aantal onzekerheden” in 2012, maar de vraag vanuit Londen “blijft sterk, met hoopgevende trends” in het Noord-Atlantische netwerk.


© Yannick De Bel – flightlevel.be

Anderzijds werd er wel gewaarschuwd voor het feit dat er dit jaar wel eens tot één miljard euro meer uitgegeven zou kunnen worden aan brandstof en dat economische problemen in Spanje en andere eurolanden “een grote factor” zullen zijn in de evolutie van de vraag naar vliegtuigtickets. Desondanks wil IAG verdergaan met het opzetten van een lowcostmaatschappij om de verlieslatende korte- en middellangeafstandsroutes van Iberia weer winstgevend te maken, ondanks het protest van de piloten.

“Er is simpelweg geen andere optie om het tij te keren,” zegt Walsh. De piloten zijn volgens de ceo “te koppig om de realiteit onder ogen te zien” en elke dag van stakingsacties uit protest tegen de oprichting van de nieuwe luchtvaartmaatschappij kost het bedrijf 3 miljoen euro. Desalniettemin schat Walsh dat het opzetten van Iberia Express de groep zo’n 100 miljoen euro zal opleveren, en “dat overtreft ruimschoots de kost van de huidige verstoringen”, zei hij woensdag aan journalisten.


© flightlevel.be

De inkomsten op het korteafstandsnetwerk van Iberia blijven nog ruim onder het niveau van 2008, toen er een wereldwijde economische crisis uitbrak. De Spaanse luchtvaartmaatschappij presteerde als een geheel ook veel minder goed dan British Airways in 2011. “Deze toestand kan zo niet langer en vereist een ingrijpende verandering. Die verandering komt er in de vorm van Iberia Express,” pleitte Walsh. Eind maart moet IE al van start gaan met een vloot van 4 A320’s (13 op het einde van het jaar).

Iberia Express “zal ons de mogelijkheid geven om de trend die we op dit moment zien op het korte- en middellangeafstandsnetwerk van Iberia, om te keren,” zegt Walsh. “Het zal Iberia toelaten om een efficiënte feeder op te zetten voor haar hub voor langeafstandsvluchten in Madrid”. De Iberia-piloten hebben al 12 dagen gestaakt als protest tegen de oprichting van de nieuwe LCC, een actie die de ceo van Iberia omschreef als “een schande”. Hij zei dat “ze absoluut met dit project zullen doorgaan”.