Delta Air Lines koopt haar eigen olieraffinaderij

De brandstofprijzen zijn de laatste jaren een belangrijke kost voor luchtvaartmaatschappijen. Het is niet meer zo uitzonderlijk dat de kost voor kerosine meer dan dertig procent van de totale kosten voor haar rekening neemt. Maatschappijen zoeken dan ook constant naar creatieve oplossingen om die grote last wat minder doorslaggevend te maken. Zo sluiten veel grote en middelgrote airlines tegenwoordig hedging-contracten af, waarbij ze veel brandstof voor een vaste, vooraf afgesproken prijs aankopen.

Het Amerikaanse Delta Air Lines gaat nu nog een stap verder: de luchtvaartmaatschappij koopt namelijk een hele olieraffinaderij op. Vorige maand staken er al geruchten de kop op, maar nu heeft de airline officieel bevestigd dat het in Trainer, Pennsylvania een raffinaderij overkoopt van Phillips 66. Daarvoor betaalt Delta in totaal 150 miljoen dollar (115 miljoen euro), maar het krijgt daarvan al 30 miljoen terug in de vorm van staatstoelages voor het creëren van werkgelegenheid.


© Agustin Anaya – airliners.net

Verder wordt er nog eens 100 miljoen dollar (75 miljoen euro) extra geïnvesteerd om de fabriek te optimaliseren voor het maken van jet fuel. Tegen eind juni moet de verkoop afgerond zijn en in het derde kwartaal van dit jaar moet er al kerosine geproduceerd kunnen worden. De aanpassingen aan de raffinaderij moeten tegen de winter klaar zijn, zodat er vanaf dan op volle toeren gedraaid kan worden. Delta verwacht door deze investering in 2012 al meer dan 100 miljoen dollar te besparen.

De kerosineproductie van de raffinaderij, in combinatie met de meerjarencontracten met BP en Phillips 66 om andere producten en diesel om te ruilen voor jet fuel, zal volgens Delta Air Lines 80 procent van de nood aan brandstof voor de operaties binnen de Verenigde Staten uitmaken. Met deze naar eigen zeggen “bescheiden investering” zal Delta vanaf volgend jaar niet minder dan 300 miljoen dollar (225 miljoen euro) per jaar aan brandstofkosten kunnen besparen.


© Yannick De Bel – airliners.net

De raffinaderij kan 185.000 vaten olie per dag verwerken, maar werd eind 2011 stilgelegd wegens een gebrek aan vraag naar olieproducten in de regio. Volgens de US Energy Information Administration stond het op de 37e plaats van grootste raffinaderijen in de Verenigde Staten. Delta kocht meteen ook pijplijnen en transportmogelijkheden om de brandstof tot in haar hubs in New York, John F. Kennedy en La Guardia, te krijgen en verwacht haar investering al op één jaar terug te verdienen.

Avatar courtesy of Josh May