Swiss opnieuw beste leerling in de Lufthansa-klas

De Passenger Airline Group, de verzamelnaam voor alle passagiersactiviteiten binnen de Lufthansa-groep, gaf vorige week haar globale jaarresultaten weer voor 2009. We konden daarbij zien dat de volledige groep zo’n 8 miljoen euro verlies had geleden, in sterk contrast met de 542 miljoen euro winst die het jaar daarvoor werd geboekt. Vandaag werd een iets gedetailleerder rapport vrijgegeven, waarin de verdiensten van elk van de dochtermaatschappijen binnen Lufthansa bekend werden gemaakt.

Swiss International Air Lines, de Zwitserse luchtvaartmaatschappij die sinds 2007 eigendom is van de Duitse speler, was net als vorig jaar de beste leerling in de klas. De maatschappij boekte immers een positief nettoresultaat van 93 miljoen euro. Jammer genoeg werd dat vrijwel meteen in de schaduw gezet door het operationeel verlies van zorgenkind Austrian Airlines. Zij kampten met een tekort van maar liefst 294 miljoen euro. Ook bmi (78 miljoen euro) slaagde er niet in boven nul te blijven, Germanwings deed dat wel en boekte 24 miljoen euro winst.

© Sam Derdeyn – flightlevel.be

Mainline Lufthansa en haar verschillende regionale dochtermaatschappijen waren goed voor een verlies van 107 miljoen euro. De resultaten van het sinds kort voor 45% in handen van Lufthansa zijnde Brussels Airlines werden niet in het verslag inbegrepen.

Nochtans maakte de winstmarge van Swiss een vrije val, er was een afname van 68% in vergelijking met de 291 miljoen euro winst die maatschappij in 2008 kon voorleggen. Ook de omzet daalde, met 14,3% tot 2,77 miljard euro. Het aantal vervoerde passagiers nam daarentegen toe met 2,4% tot 13,8 miljoen, maar de bezettingsgraad zakte 0,2 procentpunten. Die bedraagt echter nog steeds een indrukwekkende 80,1%. De luchtvaartmaatschappij zei dat “ze van plan is om de verdiensten op te krikken in 2010. Dat gebeurt niet enkel door verder kostenbesparing, maar ook door een grotere omzet”.

© David Spinnael – flightlevel.be

Austrian, dat pas in september in de groep werd geïntegreerd, had een impact van 31 miljoen euro op het operationele resultaat van de groep. De omzet daalde hier met een schokkende 20,3% tot 1,96 miljard euro en het nettoverlies bedroeg ‘maar’ 324,9 miljoen euro; een verbetering als je het vergelijkt met het tekort van 430 miljoen euro in 2008. Passagiersaantallen daalden met 10,2% tot 9,9 miljoen na een capaciteitsvermindering van 11,2%. De bezettingsgraad daalde 0,9 procentpunt to 74%. OS wil in 2010 een positieve cash-flow en beoogt in 2011 zelfs weer winst.

Bmi’s impact van 78 miljoen euro op het eindresultaat van Lufthansa staat in verhouding met haar bijdrage sinds de toetreding tot de groep in juli. Tussen maart en september leed de Britse luchtvaartmaatschappij 111 miljoen pond (122,5 miljoen euro) verlies. Volgens Lufthansa moet daar iets aan gedaan worden en de mainline-vloot wordt dit jaar teruggebracht van 39 naar 30 toestellen. Dochter bmibaby moet het met 14 in plaats 17 toestellen stellen. Er wordt ook voor 2010 “op een verlies geanticipeerd”.

© Darren Wilson – airliners.net

Het positieve resultaat Germanwings (23,9 miljoen euro), ten slotte, betekende een verbetering van 300% in vergelijking met dat van 2008. Desondanks viel de omzet met 7,6% terug tot 580 miljoen euro, nadat de lagekostenmaatschappij vijf toestellen uit de vloot haalde. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 6% tot 7,2%. Germanwings vliegt momenteel met 26 Airbus A319’s.