Komende winter zal er op Brussels Airport een maatschappij minder te zien zijn. Het gaat niet om de eerste de beste, maar om American Airlines. Vanaf 1 november zal AA de route tussen New York JFK en Brussels Airport immers stopzetten. Daarmee komt een einde aan de jarenlange samenwerking tussen beide partijen, die teruggaat tot in de jaren tachtig. Vroeger vloog American vanuit Brussel ook naar Dallas en Chicago, maar ook die routes zijn in de loop der jaren stopgezet.
Blijkbaar is de concurrentie op routes naar Star Alliance-hub Brussels Airport voor de Oneworld-maatschappij te groot geworden. Eerder dit jaar meldde ook Jet Airways al dat ze niet meer tussen JFK en Brussel zal vliegen. Die maatregel gaat trouwens vanaf 1 september al in. Van de vier luchtvaartmaatschappijen die momenteel actief zijn op de route, zal er binnen minder dan 3 maanden dus maar de helft meer overschieten: Delta Air Lines en Brussels Airlines.
SN zal trouwens niet ontevreden zijn met de stopzetting, want de maatschappij vliegt nog maar sinds 1 juni dit jaar naar New York en is daarmee de jongste concurrent. Nu er twee rivalen minder zullen zijn, zal Brussels Airlines wellicht een graantje kunnen meepikken en zich meer profileren op de route… net op tijd voor de Christmas shopping en Thanksgiving. Hun product op de refurbished A330’s zou in principe ook beter moeten zijn dan dat op de Boeing 767-300ER van Delta Air Lines.
Door de volledige terugtrekking uit Brussel, zal ook het American Airlines-kantoor in België de deuren sluiten. Gecombineerd met het banenverlies op Brussels Airport, zullen 33 mensen jammer genoeg hun baan verliezen. De medewerkers zijn geïnformeerd en er loopt momenteel een consultatieronde bij het personeel. Indien nodig zal de maatschappij alle passagiers inlichten over alternatieve routes, of hen een volledige terugbetaling aanbieden.
Interessante links:
American stopt Chicago-Brussel na 22 jaar
Jet Airways stopt wellicht route naar New York JFK
Neeee! Ik zag ze zo graag op BRU! Erg jammer :'(
Wij hebben tickets geboekt om met AA in maart 2013 van Brussel via NY naar Miami te vliegen!!
Heeft iemand enig idee wat er gebeurt bij het stoppen van een reeds geboekte vlucht? Waar kunnen we terecht voor meer info en eventuele oplossing hiervoor?
Brussel – Madrid [Iberia]
Madrid – Miami [AA]
Brussel – London Heatrow [BA]
London – Miami [AA]
Volgens mij zal je binnenkort door AA gecontacteerd worden (als alles wat officiëler is) en worden jullie omgeboekt op een BA-vlucht BRU-LHR-MIA. Dit is in het geval je geen refund vraagt, wat ook een optie is. Ik veronderstel dat je voor meer info nog terecht kunt bij het AA-kantoor in België of op de luchthaven…
we hebben al gebeld met AA, maar daar wist men van niets. Hun antwoord was dat er niets veranderd is aan onze vlucht.
Dat doet me denken aan de houding van SN in Madrid tijdens de aswolk (lees: Flightlevel Adventure Trip 2010). Geen zorgen, dat komt nog wel. Ze willen gewoon nog niks lossen omdat er nog geen officiële persmededeling is en dit nieuws uit vakbondsbronnen afkomstig is…
Dit is echt jammer ! Ik ben net beginnen spotten , ik was er naar uit veel te spotten , opeens stoppen ze .. Ik hou van hun 757’s te zien op Brussels.
De route wordt stopgezet vanaf 6 OCT ipv 1 OCT.
Eigenlijk is het 6 november, niet oktober. Maar aangepast :-). Chicago werd trouwens op 6 november vorig jaar stopgezet…
fail, idd November, dat bedoelde ik 🙂
een beetje zielig dat ze het op brussel of star alliance steken.
een company die onder chapter 11 = failliet draait, brussel de schuld geven.
Ze hebben al jaren problemen met mislukte campagnes (bv lifetime first class verkopen voor 250.000 dollar…. iemand die geld heeft is dit een super koopje) en een falend fleet managment en dan moet her en der maar geknipt worden om schulden te drukken.
heb AA al verschillende keren gevlogen international en domestic,.. international valt redelijk mee, domestic vind ik een ramp,……, zowel voor de klanten als het personeel (heb er soms medelijden mee, ze moeten heel wat verduren voor de incompetentie van de leiding)
enfin , goed voor star alliance, maar heb liever wat concurrentie,…. drukt prijzen toch,…. neem het aan van iemand die million miler is,….
American heeft het inderdaad in veel opzichten zelf verpest en gedeeltelijk daarom heeft AA verloren van Star Alliance en niet Delta (dat toch ook twee dagelijkse vluchten heeft naar een concurrerende hub).
Als je met een 757 gaat vliegen op een markt met zo’n grote concurrentie, met een product dat alles behalve kan concurreren met de rest en je kan zelfs in de topmaanden (zomer) niet upgraden naar een 767 dan is er iets grondig mis. In 2010 heeft AA de verbindingen met SN verloren in BRU…geen feeding meer aan die kant dus. In plaats van dan alles in te zetten op de verbindingen aan de Amerikaanse kant (wat in de praktijk ORD zou zijn, want dat is een veel grotere hub dan JFK voor AA) kozen ze voor O&D BRU-NYC…met een 757…
Dat is haalbaar, nipt, als je over mooie contracten beschikt. Maar als een maatschappij als SN dan 284 dagelijkse stoelen (per richting) op de markt gooit, met een splinternieuw product en een opgebouwde klantenbasis dankzij hun Afrika-netwerk…dan is het over. Het product van SN heeft veel mensen verrast en de resultaten zijn er, niet alleen mensen die verder vliegen naar Afrika kiezen voor SN, ook meer en meer O&D passagiers. SN is erin geslaagd enkele zeer lucratieve contracten van AA af te snoepen (hogere capaciteit, beter product, … dan is het niet moeilijk natuurlijk…).
De val van American in België is een combinatie van hun eigen schuld en de druk van SN/Star en in veel mindere mate de mindere economie (anders had AA het misschien iets langer uitgehouden, maar ook met een geweldige economie had SN/Star AA ‘doodgeknepen’).
Eén ding is zeker BRU-Noord Amerika zal pure Star-dominantie zijn, toch als Jet ook lid gaat worden van Star. Dan blijft alleen Delta nog over als niet-Star lid. Misschien zien we Oneworld ook wel terug als het tot een AA/US fusie komt.
AA boekt zelf passagiers om naar een Delta vlucht wegens overgewicht.
Kan ik geloven. AA heeft ‘vaak’ gewichtsproblemen met haar 757 op de BRU-JFK route. Eigenlijk is dit type niet echt geschikt voor deze route als de vlucht echt vol zit. Als je dan nog eens wat pech hebt met het weer…