De combinatie British Airways – Unite (de vakbond die meer dan 90% van het cabinepersoneel vertegenwoordigd) lijkt niet echt goed te werken, en dat is nog zacht uitgedrukt. Een lang aanslepend dispuut tussen beide partijen zorgde er enkele maanden geleden al voor dat een groot aantal vluchten moest geschrapt worden ten gevolge van stakingen. Dat meningsverschil lijkt nog steeds niet te zijn opgelost: deze week legde de vakbond een nieuw voorstel van de directie naast zich neer en vandaag (maandag 10 mei) werden nieuwe data vastgelegd voor in totaal weer 20 dagen stakingen.
Volgens Unite hebben 81% van de leden die bij hen zijn aangesloten vorige week tegen het nieuwe voorstel gestemd. Het ging toen om een poging om het dispuut met betrekking tot het loon (inclusief extra-legale voordelen als voordelig reizen) en de werkomstandigheden op te lossen. Dat is dus niet gelukt, met als gevolg dat er in de maanden mei en juni maar liefst 20 dagen gestaakt zal worden, verdeeld in vier periodes van vijf dagen op rij:
- 18 mei – 22 mei
- 24 mei – 28 mei
- 30 mei – 3 juni
- 5 juni – 9 juni
Er werden – bijna vanzelfsprekend – niet al te veel details vrijgegeven over wat er in het nieuwe voorstel stond. Maar wat Unite wel kwijt wilde is dat BA de reisvoordelen die het haar personeel in maart ontzegde, niet wilde teruggeven. Als reactie daarop werd toen ook gestaakt en dat kostte British Airways ongeveer 50 miljoen euro. De nieuwe werkonderbreking zal wellicht nog meer schade toebrengen, aangezien ze voor een deel in de schoolvakantie valt.
In een verklaring aan de pers schoven de co-secretarissen van United – Derek Simpson en Tony Woodley – de schuld in de schoenen van British Airways. “Het is hun eigen schuld, ze dwingen het cabinepersoneel tot het ondernemen van industriële acties. Er kan geen vrede gesloten worden zonder deftige onderhandelingen. British Airways voert heksenjachten uit, legt disciplinaire maatregelen op en neemt een loopje met de voorwaarden, maar Unite wou dit op een volwassen manier oplossen. Tevergeefs…”
De deur staat echter nog op een kier. Unite is bereid om BA nog een tweede kans te geven en zo de aanstaande stakingen te vermijden. “We hebben de staking zeven dagen op voorhand aangekondigd. Dat moet voldoende tijd zijn om het management de tijd te geven hun verstand te gebruiken en met een aanvaardbaar voorstel te komen.” Of de directie hierop zal ingaan, zal de komende dagen wellicht duidelijk worden. Doen ze dat niet, dan volgt er weer een zwarte periode voor BA en een tijd van chaos voor haar reizigers.
Avatar courtesy of Hector Rivera
Tss… Ik ben benieuwd wat die Unite gaat zeggen als ze bij de BA-top afkomen met: ‘Sorry maar iedereen wordt ontslagen. We zijn failliet door jullie stakingen. Nu goed?’
Ik begrijp het ongenoegen van het personeel, maar hoelang kan BA dit blijven vol houden. BA verliest al een hele tijd enorm veel geld en dan komen daar nog talloze stakingen en een vulkaan bij… Dit is een een echt rampjaar voor BA hoewel de fusie met Iberia toch nog een lichtpuntje is in de duisternis.
Engelse luchtvaartspecialisten/analysten waarschuwen trouwens het personeel dat dit BA haar einde kan betekenen als er geen oplossing komt. En verwijzen naar andere maatschappijen waar personeelsstakingen uiteindelijk de (één van de) druppel(s) was die de emmer deed overlopen. Denk aan Sabena, Alitalia…