Turkish bekent interesse in JAT en LOT

Het gaat overduidelijk goed met Turkish Airlines. De cijfers spreken voor zich: in het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 27% tot 1,6 miljard lira (850 miljoen euro) en iedere maand worden wel een paar nieuwe vliegtuigen afgeleverd. Die kaderen in een bestelling die de Turkse nationale luchtvaartmaatschappij – de vierde grootste flag carrier van Europa – in december 2008 plaatste. Toen kocht Turkish voor maar liefst 6 miljard dollar aan vliegtuigen, goed voor 105 stuks.

Hoog tijd voor uitbreiding dus, denkt de top van de luchtvaartmaatschappij in Istanboel. Er waren al langer geruchten dat Turkish Airlines het in de problemen verkerende JAT Airways uit Servië wilde overnemen, maar dat werd altijd ontkend. Tot nu dus, want CEO Temel Kotil zei enkele dagen geleden dat “we inderdaad zeer geïnteresseerd zijn in JAT Airways”. Dat werd bevestigd door de Servische CEO van JAT – Srdjan Radovanović -, die aan nieuwsagentschap Beta vertelde dat “ze constant aan het praten zijn met de mensen van Turkish Airlines”.

De reden waarom de onderhandeling zo moeilijk en geheimzinnig verlopen mag niet ver gezocht worden. JAT bevindt zich in een zeer moeilijke financiële situatie. De Servische overheid houdt 100% van de luchtvaartmaatschappij in handen, nadat een verkoop van 51% van de aandelen in 2008 mislukte. Het bedrijf is echter nooit rendabel geweest en Turkish wil geen al te groot risico nemen. Het zou de Serviërs dan ook gevraagd hebben om een ‘opvolger’ voor JAT te ontwikkelen met de zelfde vloot, bestemmingen, personeel en gebouwen; maar zonder de schulden. Turkish zou dat bedrijf wel willen overkopen.

Maar JAT is niet de enige Oost-Europese maatschappij die de interesse van Turkish Airlines heeft gewekt. Ook LOT Polish Airlines wordt genoemd als nieuwste aanwinst voor de inmiddels al uitgebreide Turkish Airlines-groep. “Turkish wil evolueren tot een vijfsterrenmaatschappij,” zei topman Kotil. “En we willen LOT daar graag bijhebben, ja. Maar daar houdt het op, LOT en JAT zijn de enige twee maatschappijen in Centraal- en Oost-Europa waarin we geïnteresseerd zijn”. Turkish heeft ook al 49% van het Bosnische B&H Airlines in handen.

Op woensdag (19 mei) bracht Turkish Airlines trouwens ook het nieuws naar buiten dat ze drie Airbus A320’s zullen leasen van Bahrain Air. “Het zomerseizoen staat voor de deur, we verhogen frequenties op heel wat bestemming en de levering van onze bestelde toestellen laat wat op zich wachten – waardoor we dus een tussenoplossing moeten zoeken”. Ook dochter Anadolujet heeft heel wat vluchten – met name vanuit Ankara Esenboga – overgenomen, onder meer naar Brussel en Amsterdam.