Morgen zal de vlucht van Parijs naar Miami (AA63) van American Airlines een belangrijk experiment uitvoeren. Het vliegtuig zal namelijk proberen om in een rechte lijn te vliegen naar Miami zonder de jetways te gebruiken. Dit zijn figuurlijke ‘snelwegen’ in de lucht die navigatiepunten met elkaar verbinden en die het vliegtuig moet volgen. Dankzij nieuwe technologie zou de GPS de optimale vliegroute berekenen en boven de oceaan zelf rekening houden met de afstand tussen andere vliegtuigen. Boven de oceaan is er namelijk geen bedekking door de radar. Een vliegtuig dat nu tussen Europa en de VS een vlucht uitvoert, vliegt via vooraf bepaalde coördinaten en deelt ongeveer iedere 45 minuten zijn positie, hoogte en snelheid mee aan de verkeersleider.
Ook het stijgen en dalen zal onafgebroken gebeuren. Nu gebeurt dit nog altijd in stapjes waardoor men meer brandstof verbrand omdat men al sneller van de verkeersleiding lager moet gaan vliegen. Het taxiën van en naar de runway zal gebeuren met maar één motor in plaats van twee. Dit wordt bij de B767-300 normaal nooit gedaan. Andere types, zoals de MD-80, gebruiken deze methode al wel.
©American B763 in Chicago ORD – Yannick De Bel
American Airlines is de eerste maatschappij die zo’n testen uitvoert en kreeg toestemming hiervoor van de FAA en de Europese Commissie.
Bob Reding, executive vice president van AA, zegt dat de tests de voordelen van nieuwe GPS-technologie zullen aantonen. Daardoor zou veel brandstof bespaard kunnen worden, opstoppingen verminderd worden en uitstoot van gassen dalen. AA heeft momenteel al ongeveer 400 miljoen dollar geïnvesteerd om zijn vloot te voorzien van de modernste GPS- en communicatiemogelijkheden
Zijn ze daar nu nog maar opgekomen :laugh:
Nee maar je moet dat kunnen regelen met andere vluchten he. Als iedereen recht op recht gaat vliegen moet je wel voor een bepaald systeem zorgen dat er geen bottsingen gebeuren he.
En zeggen dat UPS enz daar al een paar jaar mee bezig zijn…in Azië was er ook een maatschappij die dat al een tijdje deed, zo’n experimenten.
Raar dat ze er nu pas mee beginnen, ze hadden al behoorlijk wat geld kunnen besparen…:noexpression:
Hopen dat de FAA en EASA zo’n dingen wat meer aanmoedigen. Of gedeeltelijk op andere brandstof beginnen draaien, zoals bij de USAF.
haha tist proberen waard e:laugh:
Wel interessant om de resultaten te bekijken:cool:
Ja echt haalbaar is het niet in de toekomst, maar ik denk wel dat ze het huidige systeem kunnen verbeteren. Een soort van tussenoplossing.
Idd, het is bijna onmogelijk om elk vliegtuig continu te laten dalen, tenzij elk vliegtuig zo stipt op zijn dep-airport zou opstijgen maar dat is in de praktijk niet haalbaar.
Ind het is het proberen waard maar of het haalbaar is in de toekomst valt nog af te wachten. Als iedereen zo kriskras door elkaar begint te vliegen lijkt mij dat toch nogal een warboel te worden. Om nog maar over de landing te zwijgen!