Na het vorig jaar in alle stilte te hebben aangekondigd, neemt Embraer nu ook officieel de KC-390 in productie. De KC-390, in 2008 aangekondigd als de C-390, is een militair transporttoestel in de eerste plaats ontwikkeld voor de Braziliaanse luchtmacht.
©Embraer
Het eerste vliegtuig moet in 2015 klaar zijn en meteen de concurrentie aangaan met de A400M, de kleinere C-27J Spartan en het wereldsucces van de C-130J. In tegenstelling tot dezen wordt de KC-390 aangedreven door twee jet-motoren. Hierdoor zal de Embraer niet alleen sneller, maar ook verder kunnen vliegen, mogelijkheid tot bijtanken in de lucht buiten beschouwing gelaten.
Ter vergelijking; de nieuwste versie van de C-130, de C-130J, kan een vracht van 33 ton meenemen met een snelheid van maximum 600km/u. De KC-390 raast met een snelheid van 950km/u en een vracht van 25 ton door de lucht. Na onderzoek vanwege Embraer bleek het over een vervangingsmarkt van 300 vliegtuigen te beschikken voor de volgende 20 jaar.
©Embraer
Het vliegtuig wordt uitgerust met de technologieën eerder ontwikkeld voor de succesvolle Embraer 175 serie. Dat het een ‘rasecht’ militair transportvliegtuig wordt blijkt uit het gegeven dat de KC-390 met een achterlaadklep wordt uitgevoerd, waardoor de mogelijkheid ontstaat voor grondtransport om in het vliegtuig binnen te rijden.
Embraer is tevens van plan een ontvanger voor brandstof te plaatsen, zodat hij in de lucht kan bijgetankt worden, wat de actieradius nog meer ten goede komt natuurlijk. Misschien wordt het vliegtuig zelf als airtanker uitgevoerd. Door een sterk landingsgestel zal de KC-390 ook van onverharde banen kunnen opereren, wat in Brazilië wel eens van pas kan komen en bijgevolg als vereiste werd gesteld door de Braziliaanse luchtmacht.
De beslissing om het toestel werkelijk in productie te nemen kwam er na een bestelling van de Braziliaanse luchtmacht ter waarde van ‘een kleine’ 1,3 miljard dollar. Voor hoeveel toestellen dit kapitaal concreet is, is nog niet bekend.
De twee komende jaren zal Embraer zich vooral bezighouden met studies omtrent dit vliegtuig waarna de definitieve vormgeving zal worden gedaan. Als de Brazilianen van deze firma hierin slagen, wordt het meteen het grootste vliegtuig ooit op Braziliaanse grond gemaakt.
Tot nu toe zijn er dus nog niet erg veel gegevens maar dat zal naarmate de tijd komt zeker veranderen!
lezen jullie ook piloot en vliegtuig? xD
Mooit artikel hoor. Ik vind het wel wat hebben dat toestel, maar ik zie die transports liever met props…
Hij heeft veel weg van de C-17 vind ik en dat is mooi:cheese:
Haha:cheese:; ja misschien hebt ge wel wat gelijk; maar toch vind ik de refueling foto daar ni echt mis…Maar zoals al die vliegtuigen gaat ook deze tegen dat hij geproduceerd wordt waarschijnlijk weer keihard veranderen hé…
Ik lees inderdaad ook Piloot&Vliegtuig, maar ik heb me er nu niet op gebaseerd; het was een beetje een te lang artikel. Ik vnd het ook een prachtig vliegtuig:glee:
Volgens mij vindt Joris hem niet zo mooi :laugh:
De bult doet me eerder aan de Il-76 denken.
Ja, ik zie ook liever props. Een C-130J Super Herc kan je ook moeilijk vergelijken met een jet…[i]You simply can’t call it an apples to apples comparison.[/i]. Geef mij toch maar old reliable C-130…
Die ‘bult’ op de rug, doet me denken aan de klokkenluider van de Notre Dame…
Ja, dat ook, zo’n ontwerp richting Il-76, Antonov’s, en God knows what else uit Rusland, ik blijf het rare ontwerpen vinden:laugh:. Dit ook…
Ik vind ook wel dat hij goed lijkt op de mislukte antonov BAE146 versie. Alleen maakt de neus dit vliegtuig veel mooier, het model ziet er goed uit hopelijk ook de features:cheese: