EU roept KLM op het matje: vergoeden!

KLM moet alle getroffen passagiers door de aswolk van afgelopen voorjaar, volledig compenseren voor gemaakte kosten zoals hotelovernachtingen. De luchtvaartmaatschappij weigerde tot voor kort passagiers volledig te compenseren. Het bedrijf beperkte zich tot het uitkeren van onkosten voor 1 dag en 1 nacht, ondanks het feit dat duizenden passagiers langer dan 1 nacht vastzaten.

airliners.net – Helmut Bierbaum

KLM beriep zich op “extreme overmacht” om niet te hoeven betalen aan de getroffen passagiers. De maatschappij moet, onder druk van de EU, alle passagiers compenseren, zoals ook is vastgelegd in de EU-regels.

De EU gaat ervan uit dat de maatschappij aan alle verplichtingen zal voldoen. Aan het vonnis hangt immers geen sanctie indien KLM niet zou ingaan op de eis van de EU. Al kunnen er wel gerechtelijke stappen ondernomen worden op nationaal vlak en op Europees niveau.

Luchtvaartmaatschappijen EasyJet en Flybe zouden inmiddels alle claims afgehandeld hebben. British Airways, Virgin Atlantic en Monarch Airlines melden dat ze nog een aantal schadevergoedingen moeten verwerken. De luchtvaartmaatschappijen beargumenteren wel dat de Europese regels te streng zijn, met name bij natuurrampen waar niemand invloed op heeft. De Europese regels stellen dat luchtvaartmaatschappijen de plicht hebben om te zorgen voor passagiers die gestrand zijn en om gemaakte kosten te vergoeden.

Avatar: Daan Krans