Iberia schrapt 4.500 banen en 25 toestellen

De Spaanse luchtvaartmaatschappij maakte in de eerste negen maanden van dit jaar een verlies van 262 miljoen euro en is volgens de ceo van moederbedrijf IAG (International Airlines Group) “aan het vechten om te overleven”. Daarom kondigde IAG een groot herstructureringsplan voor Iberia aan, waar- bij 4.500 banen verloren zullen gaan, de vloot 25 toestellen minder zal tellen en het netwerk met 15 procent ingekrompen zal worden in een ultieme poging om weer winst te maken.

Volgens haar eigen ceo is Iberia “verlieslijdend in alle markten” en moet het plan ervoor zorgen dat het bloeden tegen midden volgend jaar gestelpt wordt. Zo zal bijvoorbeeld het uitvoeren van onderhouds- werken op vliegtuigen van andere maatschappijen stopgezet worden en worden er nieuwe commerciële initiatieven opgestart. Ten laatste op 31 januari 2013 moet er een overeenkomst bereikt zijn met de vak- bonden over de herstructurering.

© flightlevel.be

Een onderdeel van die reorganisatie is het herbekijken van de vloot. Er werd al beslist om 25 toestellen van de Spaanse luchtvaartmaatschappij te faseren: vijf die gebruikt worden voor de lange afstand en de overige twintig voor korte afstanden. Respectievelijk gaat het om de verouderende Airbus A340’s en A320’s. Er was voorzien om tegen 2015 40 A330/A340’s (door de levering van 8 A330’s, nvda) te hebben, maar met het nieuwe plan zakt dat aantal naar 29.

Het nieuwe beleid heeft ook een impact op de operaties van het zusterbedrijf British Airways, waarmee Iberia samen International Airlines Group vormt. Zo zal de aflevering van enkele van BA’s Boeing 787’s uitgesteld worden tot na 2015. Anderzijds komen er wel meer Boeing 777’s voor de Britse luchtvaart- maatschappij. Dat kunnen we afleiden uit een gedetailleerd vlootplan van chief financial officer Enrique Dupuy (IAG).

© flightlevel.be

British Airways heeft op dit moment nog 5 Boeing 777’s in bestelling. Het originele afleverschema zou ervoor gezorgd hebben dat de luchtvaartmaatschappij tegen 2015 54 exemplaren in de vloot zou hebben, maar volgens het nieuwe plan komen er in die periode echter 9 toestellen van dat type bij. Daardoor zal de 777-vloot aangroeien van 52 vliegtuigen dit jaar naar 58 in 2015. Tezelfdertijd zullen er voor 2015 maar 12 in plaats van 16 Boeing 787 afgeleverd worden, de overige 12 komen na die datum.

Het netto-effect van het hele plan is om de uitbreiding van IAG op de lange afstand een beetje te vertragen: de vloot zal tussen nu en 2015 groeien van 153 naar 160 langeafstandstoestellen, tegenover de 167 die eerder voorzien was. De A320-vloot – waaronder de 14 exemplaren van de lagekostenarm Iberia Express – zou verminderen van 77 naar 52 toestellen. Door de overname van BMI en de verdere levering van 10 exemplaren, zou de vloot echter aangroeien van 110 naar 120 A320’s in 2015.

Iberia vloot (november 2012)
Toestel Aantal Toestel Aantal
Airbus A319 20 Airbus A321 19
Airbus A320 25 Airbus A340 34
Totaal 98