Vliegtuigbouwer Bombardier heeft er deze week twee nieuwe klanten voor haar nieuwe CSeries bijgekregen. Eén ervan is al bekend: het Letse AirBaltic. Zij tekenden een overeenkomst voor tien Bombardier CS300, met nog eens evenveel aankoopopties. De order is – aan catalogusprijzen – zo’n 764 miljoen dollar waard (580 miljoen euro). Worden de opties omgezet, dan kan dat bedrag oplopen tot 1,57 miljard dollar (1,2 miljard euro).
Volgens de ceo van AirBaltic, Martin Gauss, past de CSeries perfect in het herstructureringsplan van de luchtvaartmaatschappij. “Eerder dit jaar lanceerden we ons ReShape business plan, waarin we zeiden dat we oude toestellen gingen vervangen door nieuwe en zo ‘groener’ zouden vliegen. Daarvoor zullen we meer Bombardier Q400 NextGen’s bestellen en die samen met de nieuwe CSerie inzetten om zo ons netwerk te optimaliseren”.
Daarenboven heeft ook een niet nader genoemde Amerikaanse klant een zogenaamde Letter of Intent (intentieverklaring, nvda) getekend voor twaalf CS100’s. Daarbovenop werden nog eens achttien opties in de deal betrokken. Als het contract later daadwerkelijk getekend worden, zal de order een waarde hebben van 870 miljoen dollar (600 miljoen euro). Opties inbegrepen kan dat uiteindelijk zelfs 2,08 miljard dollar (1,6 miljard euro) worden.
Tot nog toe telt het CSeries-programma veertien klanten, die totaal 352 toestellen besteld hebben. Negen luchtvaartmaatschappijen tekenden een vaste overeenkomst (138 vliegtuigen). Er zijn twee varianten van de CSeries: de CS100 (voor maximum 125 passagiers) en de drie meter langere CS300 (met ten hoogste 160 zetels). De eerste vlucht staat gepland voor juni volgend jaar, de eerste af-leveringen zouden er een jaar later komen.
Volgens mij zal het Republic Airways worden. Mooi toestel!
Republic Airways Holding heeft al een vaste order voor 40 CS300’s en nog eens 40 opties, dus die nieuwe bestelling lijkt mij een zeer vreemde voor Republic Airways.
Bovendien laat Bombardier uitschijnen dat het een nieuwe klant is (en dus geen vervolgorder van een bestaande). Bovendien is ‘Amerikaanse klant’ misschien niet helemaal de correcte verwoording. Bombardier spreekt over een klant van de Amerikaanse continenten, het feit dat ze niet de specifiek Noord-Amerika zeggen laat mij denken dat een meer low-profile Latijns-Amerikaanse klant is.
Is idd een heel mooi toestel, kijk er lichtjes naar uit om ze op BRU te zien binnen x-aantal jaar, al vrees ik dat we eerder meer Q400’s zullen zien 😛