Etihad weet winst te verdrievoudigen in 2012

Etihad Airways uit Abu Dhabi maakte vandaag bekend dat het bedrijf er in geslaagd is de winst het voorbije jaar met 200% te doen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De totale nettowinst voor het jaar 2012 bedraagt maar liefst 42 miljoen US Dollar, tegenover 14 miljoen US Dollar in 2011. Vooral stijgende inkomsten door het realiseren van passagiersgroei en een uitgekiemde fuel hedging strategy leverden deze mooie resultaten op.

De inkomsten stegen het voorbije jaar met 17% tot 4,8 miljard US Dollar, terwijl het passagiersaantal steeg met 23% tot 10,3 miljoen vervoerde passagiers. De maatschappij dankt deze sterke toenames aan haar codeshare-overeenkomsten en haar 41 partnerschappen met onder andere airberlin en de Air France-KLM Group. “Een opmerkelijke prestatie gezien de jeugdige, ambitieuze wil tot groeien en het voortdurend investeren van de luchtvaartmaatschappij in een toch wel erg turbulent economisch milieu”, volgens James Hogan, President en CEO van Etihad. “In samenwerking met onze partners airberlin, Air Seychelles, Virgin Australia en Aer Lingus hebben we immense stappen voorwaarts gezet in het waardig uitbouwen van de luchtvaartindustrie ”, gaat Hogan verder. Strategische en codesharepartners brachten maar liefst 1,2 miljoen passagiers in het netwerk van Etihad. Met 300.000 passagiers die “gewisseld” werden tussen netwerken, leverde vooral het Duitse airberlin een groot aandeel van het passagiersaanbod. Etihad heeft trouwens een aandeel van 29,21% in airberlin. Deze samenwerking tussen de twee bedrijven leverde hen beide in totaal 130 miljoen US Dollar op.


©Steve Brimley

Sinds Hogan twee jaar geleden President werd bij Etihad (en in 2006 CEO werd), groeide de maatschappij uit van een bedrijf dat 750 miljoen US Dollar waard was, tot een bedrijf dat jaarlijks zo’n 5 miljard US Dollar omzet realiseert. Hogan laat weten dat de maatschappij dankzij haar gezonde bedrijfsvoering en aantrekkelijke resultaten, zonder enige moeite aan voldoende financiers geraakt. Meer dan 50 instellingen voorzien momenteel in meer dan 6,8 miljard US Dollar aan fondsen voor de verdere uitbreiding van de maatschappij.

Ondanks de stijgende olieprijzen wist Etihad de impact van brandstofkosten op haar resultaat te beperken tot een minimum. Maar liefst 80% procent van haar brandstofkosten had de maatschappij in 2011 en 2012 via hedging gefinancierd. Maar ook overige, niet-brandstofgerelateerde kosten (brandstofkosten maken meer dan één derde uit van de totale kosten van een luchtvaartmaatschappij) werden door het voeren van een nauwkeurig kostenmanagement beperkt en gereduceerd waar mogelijk. Zo daalde de cost per available seat mile (CASM, de operationele kosten per zetel per mijl) met 5%. Volgens onafhankelijke analisten zouden de kosten van de maatschappij bij de laagste 25% zijn van alle grote full-service luchtvaartmaatschappijen. Volgens Hogan is dit te danken aan de know-how van het management op vlak van kostenreductie zonder te hoeven inboeten op de kwaliteit van hun product.


©Royal S King

Ook het vrachtvervoer steeg met 19%. Er werd 367.837 ton aan goederen vervoerd in 2012. Verder breidde de maatschappij uit met zes toestellen waardoor de totale vloot nu bestaat uit 70 toestellen. Er wordt gevlogen op 86 bestemmingen voor passagiers- en vrachtvervoer, waaronder Brussels Airport. In totaal worden 248 codeshare-bestemmingen aangeboden. De maatschappij werd door de World Travels Awards voor het vierde jaar op rij verkozen tot World’s Leading Airline.

Avatar by Nicolas Janssen