Zoals verwacht heeft de Raad van Bestuur van zowel AMR Corp. (het moederbedrijf van American Airlines, red.) en US Airways zich akkoord verklaard met een fusie. Naar eigen zeggen is er gisteren (lokale Amerikaanse tijd) een “unaniem akkoord gevormd over een fusie waarbij beide bedrijven gecombineerd zullen worden tot een globale luchtvaartmaatschappij”. De nieuwe airline zal volgens beide partijen een vermogen hebben van zo’n elf miljard dollar (8,3 miljard euro).
Na de recente volledige rebranding van American Airlines, is het de logica zelve dat de nieuwe gevormde maatschappij ook de naam “American Airlines” zal krijgen. Aan het hoofd van het fusiebedrijf komt de huidige voorzitter van de Raad van Bestuur en chief executive officer van US Airways, Doug Parker. De uitvalsbasis wordt dan weer Dallas/Fort Worth International Airport, waar op dit moment de kantoren van American Airlines gevestigd zijn.
De twee luchtvaartmaatschappijen samen zouden tegen 2015 jaarlijks ongeveer 1 miljard dollar ofte 750 miljoen euro aan synergies moeten opleveren. Mainline en regionale vliegtuigen opgeteld, zal de vloot bestaan uit meer dan 1.500 toestellen. Daarenboven zijn er nog eens 600 vliegtuigen in bestelling bij de verschillenden fabrikanten. Het nieuwe American zal tot 6.700 vluchten per dag uitvoeren, naar 336 bestemmingen in 56 landen. Naar eigen zeggen worden alle huidige hubs behouden.
Sinds november 2011 opereert het huidige American Airlines onder de zogenaamde “Chapter 11” faillissementsbescherming. Het originele plan was dan ook om op eigen houtje uit het bankroet te geraken. Desondanks bleven de beleidsvoerders bij US Airways en de vakbondswerkers van American op een samenwerking aandringen. De laatste weken werd er duchtig gespeculeerd over een nakende deal en die is er uiteindelijk ook relatief snel uitgekomen.
“Vandaag zijn we trots om het nieuwe American Airlines te lanceren,” zei Tom Horton. “De combinatie van American Airlines en US Airways brengt twee heel complementaire netwerken samen, die toegang verlenen tot ’s werelds beste bestemmingen. (…) De operationale en financiële sterkte van beide luchtvaartmaatschappijen moet ons de mogelijkheid geven om continu te blijven investeren in nieuwe producten en technologieën om opnieuw winst te kunnen maken,” klonk het optimistisch.
Door deze fusie blijven er nog maar drie grote internationale luchtvaartmaatschappijen over in de Verenigde Staten. Vijf jaar geleden waren dat er nog zes. US Airways zal nu Continental Airlines en Northwest Airlines vervoegen als luchtvaartmaatschappijen die alleen nog maar in de geschiedenis- boeken zullen bestaan. Die twee werden in de loop van de voorbije jaren immers gefusioneerd met respectievelijk United Airlines en Delta Air Lines.
Jammer van de brand ‘US Airways’. Vond dat een krachtige naam.
Hierdoor lijkt het wel dat American Airlines terugkeert naar Brussel door haar PHL-BRU route.
Was net hetzelfde aan het denken!
Alleen PHL? Volgens de website van het nieuwe american (http://newamericanarriving.com/customers/more-flights/) komt er ook een vlucht naar JFK!
US airlines verlaat ook Brussel tegen zomer 2014.
Bij zo’n uitspraak zie ik ook graag een betrouwbare bron vermeld 🙂
Brent, die map toont inderdaad ook JFK-BRU, maar ik ben er heel erg zeker van dat dit een fout is van hun. Die route is ‘nog maar’ sinds november uit het netwerk…met zo’n groot netwerk is een foutje dan snel gemaakt bij het samenvoegen van de routemaps van US en AA.
Stel dat ze JFK-BRU terug zouden opstarten, dan is het niet logisch dat ze dat niet aankondigen of dat die vluchten niet terug te vinden zijn in het GDS terwijl ze wel op zo’n routemap staat die eigenlijk puur is om de passagiers een beetje in idee te geven van het globale netwerk dat ze samen zullen hebben.
Het enige wat AA nog op JFK-BRU hield nadat ze SN als partner verloren, waren de bedrijfscontracten die een 757 nog net haalbaar maakte. Toen SN van start ging op JFK zijn ze vol achter die contracten gegaan en ik zie voor die bedrijven (of anderen) geen enkele reden om terug voor AA te kiezen.
Maxim, ik ben helemaal akkoord met je uitleg. In de toekomst denk ik dat AA terug zal komen met JFK, omdat ze internationaal willen groeien en de binnenlandse willen besparen (zonder capaciteit te wijzigen / grotere vliegtuigen).
Zal er wat van afhangen hoe de BRU-NYC markt gaat evolueren, de bedrijfswereld en de VN bijvoorbeeld is vragende partij voor een avondvlucht naar JFK of EWR (net zoals IAD). Ik ben er vrij zeker van dat SN op termijn een tweede dagelijkse vlucht naar NYC start (JFK of EWR, maakt eigenlijk niet zoveel uit). Is er dan nog ruimte voor AA, zijn er ondertussen andere concurrenten bijgekomen of net afgevallen (EWR van 9W weg bijvoorbeeld)? Dat zijn allemaal dingen waar het van zal afhangen. Maar de eerste 3-4 jaar zie ik ze niet terugkomen eigenlijk en zelfs nadien twijfel ik…dan durf ik nog eerder ORD-BRU zeggen.