Embraer lanceert 2de generatie E-Jets

Tijdens de Paris Airshow 2013 in Le Bourget heeft Embraer een nieuwe generatie E-Jets aangekondigd en er tevens een groot aantal orders voor binnengehaald. De Noord-Amerikaanse regional airline SkyWest Airlines bestelde er in één klap zomaar even 100 stuks van het type E175-E2, dat ongeveer 53 miljoen dollar per stuk kost, en nam kooprechten op eveneens 100 stuks. De maatschappij heeft verder nog 100 E175 van de eerste generatie in bestelling heeft staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat SkyWest de launch customer wordt voor de E-Jet E2.


©Embraer

In November 2011 al kondigde Embraer aan dat het Braziliaanse bedrijf zich ging toeleggen op het verbeteren van de E-Jet en niet ging inzetten op het ontwerpen van een compleet nieuw toestel. Mede door de komst van de Bombardier CSeries besloot Embraer dat het tijd werd voor enkele ingrijpende updates aan de E-Jet. Die updates moeten het voor Embraer mogelijk maken om zich met hun E-Jet nog beter te positioneren in de markt voor toestellen met een capaciteit van 70 tot 130 passagiers. Hiermee probeert men bij Embraer hun ultieme doelstelling waar te maken: dat van het leiderschap en het zijn van een benchmark voor dergelijke toestellen. Embraer wil van hun E-Jets de meest (kost-)efficiënte toestellen maken die het maximum aan comfort leveren voor passagiers. Op die manier beweert Embraer de concurrentie telkens een stap voor te zijn. Een concurrentievoordeel dat ze eveneens deelt met haar afnemers, die volgens de constructeur mee profiteren van deze voordelen. Het implementeren van geavanceerde technologieën voor de motoren, vleugels en avionics onderscheidt de E-Jet E2 door het leveren van maximale efficiëntie terwijl men de gelijkenis met de huidige E-Jet behoudt. Even kijken wat die vernieuwende updates precies inhouden dus.

Drie varianten

In tegenstelling tot de huidige generatie die momenteel uit 4 types bestaat zal er voor slechts 3 types een tweede generatie ontwikkeld worden, namelijk voor de E175, E190 en E195. De E175-E2 zal langer zijn vergeleken met de huidige generatie E170 en kan hierdoor over een extra rij zetels beschikken waardoor de totale capaciteit voor deze variant naar 88 passagiers wordt gebracht in een typische single-class configuratie. De E190-E2 zal even lang blijven als de huidige E190 en dus plaats bieden aan 106 passagiers. De E195-E2 daarentegen wordt wel langer en zal drie rijen zetels meer bevatten dan zijn huidige versie. Hierdoor neemt de capaciteit toe tot 132 zetels.


©Embraer

Een verhaal van verbeterde vleugels, motoren en cabineontwerp

De toestellen krijgen nieuwe, aerodynamisch geavanceerde, high-aspect ratio (de verhouding tussen de spanwijdte en de koorde van een vleugel), kenmerkende vleugels, verbeterde systemen en avionics, waaronder 4e generatie full fly-by-wire flight controls en Pratt & Whitney’s PurePower™ Geared Turbofanmotoren met een hoge by-pass ratio. Deze ratio is een belangrijke parameter voor turbofans, vooral voor regionale toestellen die vaak landen op regionale velden zoals London City Airport waar erg strenge geluidsnormen gelden. Hoe hoger de by-pass ratio, hoe stiller de motoren ook zijn. Een turbofan omvat in principe twee buizen binnen elkaar. De binnenste buis is in principe een straalmotor, en de buitenste buis gedraagt zich als een buis met een propeller erin. Die buitenste buis wordt ook wel de “bypass” genoemd. De by-pass ratio is dan de verhouding tussen de hoeveelheid lucht die door de “bypass” stroomt ten opzichte van de hoeveelheid lucht die door de verbrandingskamer stroomt. De E175-E2 krijgt PW1700G’s,en de E190-E2 en E195-E2 krijgen PW1900G’s. De nieuwe motoren moeten leiden tot een significantie brandstofbesparing, daling van de uitstoot, vermindering van het geluid, lagere onderhoudskosten en een hogere beschikbaarheid van het toestel.

Vertrouwde cockpit-layout

Een beslissende factor in het hele project was dat de cockpits van de nieuwe generatie E-Jets erg gelijkend moeten zijn met deze van de huidige generatie waardoor het voor piloten erg eenvoudig moet zijn om van de huidige naar de nieuwe generatie over te stappen. Er werd gekozen voor het geavanceerde avionics systeem Primus Epic™ 2 van Honeywell met grote horizontale displays met geavanceerde grafische mogelijkheden en voor het Next Generation Flight Management System (NGFMS) van Honywell dat reeds geïmplementeerd wordt in nieuwe E-Jets van de huidige generatie. Deze systemen zullen in uitzonderlijke waarschuwingsfuncties voor de piloten voorzien en ongeziene flexibiliteit voor voortdurende innovatie op het gebied van de cockpit bieden.


©Embraer

Cabineontwerp

De E-Jet staat bekend om zijn comfortabele en ruime cabines met een twee-twee zetelindeling. De tweede generatie E-Jets zal dit sterke punt nog verder optimaliseren. Priestmangoode, een befaamde Britse designonderneming, werd gecontacteerd voor het ontwikkelen van de cabine van de nieuwe toestellen. Embraer wil met het ontwerp een nieuw benchmark in cabine interieurs vestigen, de passagierservaring verbeteren en een nog comfortabelere omgeving creëren die aangepast is aan de noden en voorkeuren van de passagiers terwijl maatschappijen ook operationele kosten kunnen besparen door een efficiëntere indeling van de galleys en de gebruikte materialen.


©Embraer

De tweede generatie E-Jets zullen dus in staat zijn om ingezet te worden tegen gelijkaardige kosten per zetel van grotere narrowbody toestellen met nieuwe motoren, tegen een opmerkelijk lagere kost per trip, waardoor nieuwe kansen ontstaan voor maatschappijen om met een lager risico nieuwe markten aan te boren en te ontwikkelen. Embraer zelf verwacht zo’n 1,7 miljard te dollar te investeren in de ontwikkeling van de nieuwe toestellen die ongeveer 8 jaar in beslag zal nemen. De constructeur verwacht een vraag van 6.400 toestellen voor de commerciële markt van toestellen met een capaciteit tot 130 passagiers voor de komende 20 jaar. Momenteel beschikt Embraer over een marktaandeel van 42% in dit segment. Tot nu toe zijn zo’n 1.200 orders geplaatst voor de (huidige generatie) E-Jets en er werden reeds iets meer dan 950 toestellen afgeleverd aan 65 klanten uit 47 landen, waaronder ook twee Embraer E-190’s in België die operationeel zijn bij Jetairfly. Negen jaar na de eerste indiensttreding van de eerste E-Jet zal nog dit jaar de 1000e E-Jet van de band rollen.


©Embraer

Naast de orders van SkyWest Airlines tekende ook leasemaatschappij International Lease Finance Corporation (ILFC) een intentieverklaring voor 25 E190-E2’s en 25 E195-E2’s en nam ze opties voor nog eens 25 toestellen van elk. Vijf overige en voorlopig ook onbekende klanten tekenden intentieverklaringen voor samen 65 E-Jets E2. De E190 E2 zal begin 2018 in dienst treden, de E195-E2 in 2019 en de E175-E2 tenslotte in 2020.


©Embraer

Avatar by Embraer