Emergency Thomas Cook 7135 in Brussel

Gisteren kwam Thomas Cook-vlucht TCW7135 in de problemen tijdens de approach in Brussel.Omdat er in de Vlaamse en Waalse media vandaag reeds veel over geschreven is geweest, en omdat volgens de media zowel Brussels Airport als Thomas Cook ‘een ander verhaal vertellen’, brengen we u hier het echte juiste verhaal met enkel feiten waarvan we zeker zijn.

Het toestel, een B757-200 dat sinds het begin van de zomervakantie wordt gehuurd door Thomas Cook Airlines Belgium, is van het Spaanse Privilege Style en wordt bestuurd door een Spaanse cockpitbemanning van de maatschappij zelf. Het vliegtuig was gisterenochtend opgestegen vanaf de luchthaven van Marrakech en werd door de verkeersleiding gecleared voor een ILS approach naar baan 02 op Brussels Airport. Toen de bemanning het landingsgestel uitklapte, kregen zij geen bevestiging van de right main gear, de rechterwielen. In de cockpit kan je door groene of rode lichten zien of de wielen zijn uitgeklapt en ze ook locked zijn. Dit wil zeggen dat de wielen door een mechanisme geblokkeerd zijn en tijdens de landing niet terug zullen inklappen. Van de rechterwielen kreeg de bemanning geen bevestiging, en daarom brak zij de landing af. De bemanning vroeg aan Brussels Tower of de right main gear was uitgeklapt, en die kon dat bevestigen.

Vervolgens ging het toestel richting Gent en ging het daarna in de holding boven Affligem op een hoogte van 4.500 voet om de nodige checklists en procedures af te handelen. Ondertussen werden andere toestellen die uit het zuiden en oosten kwam boven FLO (Flora, een radiobaken ten zuidoosten van de luchthaven) in een holding gestoken wegens ‘emergency in progress’. Het ging om vluchten van o.a. Swiss, Corendon, Austrian en Abelag. De verkeersleiding kon op dat moment nog geen informatie geven over wanneer er terug zou kunnen geland worden in Brussel.

©Floris Moens

Na de landing van een vliegtuig van Onur Air maakte vlucht TCW7135 een tweede approach op baan 02. Deze had niet als doel om te landen, maar werd gemaakt zodat Brussels Tower visueel kon bevestigen dat zowel het neuswiel alsook het linker- en rechterwiel waren uitgeklapt. De toren kon dit bevestigen en TCW7135 kon nu een een derde approach maken met deze keer de bedoeling om te landen.

Ondertussen kon de verkeersleiding aan de andere toestellen in de holding nog geen verdere informatie geven. Brussels Control zei niet te weten of het toestel de baan zou blokkeren of niet. Omdat het niet zeker was of er geland kon worden, en de brandstof van de Austrian-vlucht uit Wenen aan de minimale wettelijke grens kwam, vroeg de Oostenrijkse bemanning om uit te wijken naar de luchthaven van Charleroi.

Tijdens de derde approach van TCW7135 bevestigde de toren nog eens dat de rechterwielen waren uitgeklapt. Daarop zei de piloot van het vliegtuig: “We try normal landing”. De cockpitbemanning had er dus relatief vertrouwen in dat er wellicht veilig geland kon worden. Uiteindelijk kon het toestel inderdaad veilig landen en kon Brussels Airport de luchthaven terug openen voor de andere aankomende vluchten.