Air New Zealand met B767 naar Antarctica

Air New Zealand zal wellicht vanaf oktober beginnen met chartervluchten vanuit Auckland naar een luchthaven in Antarctica. Dat is vrij uniek voor een luchtvaartmaatschappij aangezien de meeste vluchten naar het continent door ‘militaire’ toestellen worden uitgevoerd. Op 5 oktober vindt er een demonstratievlucht plaats tussen Auckland en Pegasus Field op het Ross-ijsplateau met een B767-300.

Pegasus Field is een luchthaven die als basis dient voor de nodige bevoorrading voor het nabij gelegen McMurdo en Scott Base, een Amerikaans en Nieuw-Zeelands onderzoeksstation. Op jaarbasis reizen er zo’n 2.200 Amerikanen en Nieuw-Zeelanders, voornamelijk wetenschappers, tussen Nieuw-Zeeland en Antarctica. Die vluchten worden momenteel verzekerd door de C-17’s of de C-130’s van de Amerikaanse luchtmacht vanuit Christchurch alsook door een B757 van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht.

Door de B757 te vervangen door de B767 van Air New Zealand, zal het mogelijk zijn om zonder bij te tanken op Antarctica een retourvlucht te maken tussen Nieuw-Zeeland en Antarctica. De bevoorrading van brandstof voor o.a. de luchthavens kost handenvol geld. Niet meer hoeven te tanken voor de terugvlucht zorgt daardoor al voor een heuse besparing.

©Ken Pedersen/Norsk Polarinstitutt – Op Antarctica vliegen al passagierstoestellen zoals de B757 (Nieuw Zeeland), de A319 (Australië) en deze B737 (Noorwegen).

De eerste vlucht zal plaatsvinden op 5 oktober en dient als een demonstratievlucht. Als die vlot verloopt zal Air New Zealand komend zomerseizoen (voor ons winter) al zeker twee chartervluchten uitvoeren. Er is geen speciale uitrusting nodig om op Pegasus Field te landen. De landingsbaan is 3048 meter lang en wordt bekeken als een runway bedekt met dry snow, zoals in de commerciële luchtvaart op bepaalde luchthavens ook in de winter kan voorkomen.

Air New Zealand heeft net zoals o.a. het Australische Qantas in het verleden al commerciële rondvluchten over Antarctica georganiseerd.Vanaf 1970 tot en met 1979  konden passagiers op een 11-uur durende vlucht het droogste continent van de aarde van bovenaf bekijken. Maar daar kwam in 1979 een einde aan na een dodelijk ongeval waarbij een DC-10 van Air New Zealand tegen een vulkaan op Antarctica vloog en alle 257 mensen om het leven kwamen. Sindsdien heeft Air New Zealand zich niet meer naar Antarctica gewaagd.

Een vlucht tussen Christchurch en het Ross-ijsplateau duurt zo’n vijf uur en zal, zoals nu ook het geval is, enkel open zijn voor personeel en wetenschappers.