Boeing: “B787 heeft nog zes maanden nodig”

Vliegtuigbouwer Boeing heeft naar eigen zeggen nog zes maanden nodig om veel van de “kinderziektes” waarmee het toestel kampt, uit de weg te ruimen. Aan de vooravond van de Dubai Air Show vrijdag (15 november) klapte Marty Bentrott, de Vice President of Sales van Boeing Commercial Airplanes uit de biecht over de problemen met Boeings nieuwste telg. “Er komen inderdaad veel (terechte) klachten van belangrijke klanten, maar ik denk dat we binnen een half jaar een sterke ommezwaai zullen kunnen zien,” zegt hij.

De Dreamliner is inmiddels al twee jaar operationeel in dienst bij luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld, maar haalt niet dezelfde betrouwbaarheidscoëfficient (reliability rate) van een ouder toestel als de 777 die achttien jaar geleden op de markt kwam. Boeing werkt nu hard aan vervangingen voor de probleemgevoelige hard- én software, maar dat proces neemt tijd in. “Dat komt door de toelevering: we moeten die nieuwe onderdelen krijgen en de nieuwe software laten ontwikkelen en zulke dingen nemen hun tijd,” klinkt het.

Jetairfly neemt eind deze maand haar eerste Dreamliner in ontvangst
© Matthew MacDonald – jetphotos.net

Vooral de software lijkt een grote boosdoener in het hele verhaal door het grote volume aan informatie die het systeem verwerkt, waaronder veel gegevens die piloten doen twijfelen aan systemen die betrouwbaarder zijn dan ze laten uitschijnen. “Met zo’n intense hoeveelheid informatie, maken de piloten zich soms zorgen over kleine(re) mankementen in bepaalde functies die met een minieme verandering in de software snel opgelost zouden kunnen worden,” zo vertelt Bentrott in Dubai.

De VP eindigt uiteraard met een positieve kanttekening: ondanks de teleurstellende resultaten qua betrouwbaarheid, overtreft het toestel wel ruim de verwachtingen in prestaties. Hij benadrukt dat de 787 nog steeds twintig procent meer brandstofefficiënt is dan de Boeing 767 of de Airbus A330. “We maken onze prestatiegerichte beloften ruimschoots goed, maar we moeten dringend beginnen werken aan de betrouwbaarheid van het toestel want daar schieten we nog tekort”.