Snippers van de week: week 48

In onze serie ‘Snippers van de week’ maken we een samenvatting van de kleinere nieuwsfeiten en de fait-divers die deze week de voorpagina niet haalden, maar toch het vermelden waard zijn.

Air Europa vliegt rechtstreeks naar Puerto Rico

Vanaf 22 mei 2014 zal het Spaanse Air Europa twee keer per week met een Airbus A330-200 vliegen vanaf Madrid Barajas naar San Juan, de hoofdstad van Peurto Rico. De opening van deze trans-Atlantische route kadert binnen het project om het routenetwerk uit te breiden. Zo zullen er in 2014 ook nog routes geopend worden naar Santiago de Chile, Miami, Frankfurt en München. De maatschappij heeft ondertussen al een stevig netwerk naar 15 Amerikaanse bestemmingen uitgebouwd. De voorbije jaren heeft het ook inspanningen gedaan om een vlootverjonging door te voeren. Alle Boeing 767’s verlieten de vloot en werden vervangen door Airbus A330-200’s, waarvan er momenteel 11 in de vloot zijn. Daarnaast staan er nog orders open voor 16 Boeing 787-8 Dreamliners en 30 Boeing 737-800’s, waarvan er reeds 19 in actieve dienst zijn. Voor het regionale en intra-Europese netwerk beschikt Air Europa over 11 Embraer 195LR toestellen. De maatschappij maakt deel uit van de Skyteam-alliantie.

© Alejandro Alvarez

Codesharing Lufthansa Group en Turkish Airlines beëindigd

Lufthansa heeft aangekondigd dat het de codesharing-agreement met Turkish Airlines beeïndigd. Reden hiervoor is de, voor Lufthansa, te sterke, snelle en agressieve groei van Turkish Airlines in Europa. Een codesharing-agreement met Turkish Airlines is volgens de Duitse nummer 1 niet langer economisch aantrekkelijk noch verstandig. Vanaf 31 maart 2014 zijn beide maatschappijen dus niet langer meer directe partners. Beide maatschappijen maken wel nog steeds deel uit van dezelfde alliantie (Star Alliance). Concreet konden passagiers van Lufthansa, Swiss en Austrian naar Frankfurt, Zürich en Wenen vliegen om van daaruit over te stappen op een toestel van Turkish Airlines om verder door te vliegen naar Istanbul. Turkish ging echter meer en meer rechtstreeks vliegen naar regionale luchthavens in Duitsland en andere Europese steden. Zo kondigde de maatschappij onlangs nog aan dat het in 2014 routes gaat openen naar Münster/Osnabrück, Kassel en Rotterdam. Logisch dus dat het voor Lufthansa en haar dochterbedrijven niet langer financieel voordelig is om samen te werken met Turkish. Deze laatste gaat echter niet zomaar akkoord met het beëindigen van de codesharing-agreement. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

© Mahmoud Mizani

Belle Air vleugellam

Belle Air, de Albanese low-cost maatschappij uit Tirana die sinds 2005 actief is, is failliet. Al verbloemt de maatschappij zelf de situatie door op haar website aan te geven dat de vluchtactiviteiten tijdelijk gestaakt worden omwille van de huidige algemene economische situatie. De bankrekeningen van Belle Air zijn echter al minstens achttien dagen bevroren. Verder geeft men bij Belle Air te kennen dat er een grondige herstructurering wordt doorgevoerd. Die moet de maatschappij in staat stellen met lagere prijzen terug te keren op de markt. Er wordt uiteraard ook nog uitgekeken naar nieuwe en bijkomende investeerders. Het Italiaanse Blue Panorama bieden gedupeerde passagiers de mogelijkheid een nieuw ticket te boeken aan een gereduceerd tarief. Belle Air geeft haar klanten ook nog het advies bij hun creditcardmaatschappij hun geld terug te vorderen. De maatschappij voerde vanaf Tirana low-cost vluchten uit naar Europese bestemmingen, waaronder ook Brussel. Belle Air Europe, een onderdeel van Belle Air, vloog vanaf Pristina naar een aantal Europese steden. De vloot bestond uit een aantal ATR72’s, Airbus A319’s en A320’s.

© Tommy Desmet

United Airlines laat oog vallen op Boeing 777X

United Airlines is sterk geïnteresseerd in de nieuwe Boeing 777X. Chief Financial Officer John Rainey liet aan Bloomberg weten dat het bedrijf bekijkt of het het toestel in de vloot kan opnemen. De Amerikaanse maatschappij is op zoek naar alternatieven voor de toekomst waarin het verder wil gaan besparen op brandstofkosten en waarin het de strijd wil aangaan op concurrentievlak met de drie welgestelde en sterk groeiende Golcarriers, waaronder Qatar en Etihad Airways, die vorige week tijdens de Dubai Airshow hun dominate rol op de long haul markt onderstreepten door maar liefst 225 Boeing 777X’s te bestellen. United, s’ werelds grootste gebruiker van de Dreamliner, is naarstig op zoek naar een vervanging voor haar gulzige Boeing 747’s. De nieuwe 777X zou maar liefst 12% minder brandstof verbruiken dan een vergelijkbaar toestel van Airbus of de huidige generatie 747’s. Toch heeft de maatschappij ook een bestelling openstaan voor 35 A350-1000’s. Met de vlootmodernisering hoopt ze zo’n 7% aan brandstofkosten te besparen. United heeft voorlopig nog firm commitments open staan voor 292 toestellen van zowel Boeing, Airbus als Embraer, ter waarde van 24 miljoen USD.

© Ivan Coninx

Live bommelding op video vastgelegd

Je hoeft zelfs geen vliegangst te hebben om je op zijn minst licht ongemakkelijk te voelen bij de boodschap van deze dolgedraaide man aan boord van Spirit Airlines vlucht 404. Midden in de vlucht ging de man aan het roepen. Zijn boodschap: “Er is een bom aan boord!” Na de landing in Atlanta werd de man door de politie van boord gehaald en overgebracht naar een ziekenhuis. Het hele tafereel na de landing werd door een medepassagier vastgelegd op camera.

Avatar by Boeing