Snippers van de week: week 50

Air France/KLM verkoopt CityJet
Het Duitse Intro Aviation heeft volgens verschillende bronnen een bindend bod uitgebracht op CityJet, de in Dublin gebaseerde dochtermaatschappij van de Air France/KLM-groep. Over een bedrag werd niks bekend gemaakt, maar het bedrijf stond al geruime tijd in de etalage. Verwacht wordt dat de deal ergens in het eerste kwartaal van 2014 afgerond wordt. Intro Aviation GmbH is een Duitse bedrijf met hoofdkwartier in Nurnberg en was vooral betrokken bij de transacties tussen (Deutsche) BA en LTU enerzijds en Air Berlin anderzijds. CityJet heeft een vloot van 38 toestellen en voert wekelijks meer dan 480 vluchten binnen Europa uit.

UTAir verwacht stevige groei in 2014
De Russische luchtvaartmaatschappij UTAir, ondertussen de derde grootste van het land, verwacht volgend jaar ruim 13 miljoen passagiers te vervoeren of 43 procent meer dan in 2013. Dit jaar steeg de omzet in het eerste halfjaar al met 32,5 procent tot bijna 1 miljard dollar en volgens de airline zal die in heel 2014 dicht bij de 3 miljard dollar aanleunen. Daarvoor wil de luchtvaartmaatschappij haar vloot grondig vernieuwen. Er worden 22 nieuwe toestellen verwacht, waaronder Airbus A321’s, Boeing 737-800’s en -900’s en enkel Superjet SSJ100’s. Op het einde van het jaar moeten ruim 50 toestellen van de huidige vloot vervangen worden.

© T. Laurent – airliners.net

Kapitaalsverhoging Alitalia (voorlopig) afgerond
De 300 miljoen euro die de luchtvaartmaatschappij nodig had om de komende maanden te overleven, lijken bijeen gesprokkeld te zijn. Nadat de kapitaalsverhoging nogal traag op gang kwam, is er onlangs een grote investeerder op de proppen gekomen met 225 miljoen euro. Eerder pompte de Italiaanse post al 75 miljoen euro in het noodlijdende Alitalia. Er zijn geruchten dat het in Abu Dhabi gevestigde Etihad Airways erg geïnteresseerd was in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, maar die werden niet bevestigd. Eerder meldde de groep rond Air France/KLM al dat zij niet zouden meestappen in de kapitaalsverhoging, omdat ze geen vertrouwen meer hebben in een goede afloop.

Cathay bestelt 21 Boeing 777X
Als tweede grootste operator – na Emirates – van de Boeing 777-300ER leek het de luchtvaartmaatschappij een logische keuze om voor de Boeing 777-9X te gaan in een poging de vloot te moderniseren. De 21 toestellen zullen pas binnen een achttal jaar, tussen 2021 en 2024, afgeleverd worden en hebben een cataloguswaarde van 7,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De 777-9X zal ingezet worden op routes met een hoge vraag zowel bij passagiers als voor het vervoer van vracht, met name in Noord-Amerika en Europa. Cathay Pacific heeft momenteel 43 Boeing 777’s in de vloot, waarvan 38 777-300ER’s (+ 12 orders).

Avatar courtesy of Toni Tasic