Een toestel van Malaysian Airlines is sinds vannacht vermist. De B777-200, met registratie 9M-MRO voerde vlucht MH370 uit, tussen Kuala Lumpur en Peking. Het toestel was rond 00:27 lokale tijd vannacht opgestegen vanaf Kuala Lumpur en moest een kleine 6 uur later zijn aangekomen in Peking. Maar rond 01:22 lokale tijd (18:22 bij ons), na amper veertig minuten vliegen, verloor het toestel contact met de luchtverkeersleiding. Het toestel bevond zich op dat moment boven de Golf van Thailand. Een uur later werd het vliegtuig officieel als vermist opgegeven. Sindsdien is er geen nieuws meer vernomen.
Ondertussen (zaterdagochtend Belgische tijd) zou het toestel zonder brandstof gevallen zijn. De autoriteiten gaan er dan ook van uit dat het toestel neergestort is op ongeveer 200 kilometer voor de kust van Vietnam. Een Vietnamese Search & Rescue-missie is momenteel in de Golf van Thailand aan het zoeken naar een wrak. Aan boord waren 227 passagiers en 12 crewleden. Het gros van de passagiers (153) waren Chinezen, de andere passagiers zijn afkomstig uit 13 verschillende landen. Het betrokken toestel is zo’n 14 jaar oud en werd in mei 2002 fabrieksnieuw aan Malaysia Airlines afgeleverd.
In de vroege uurtjes meldden enkele Aziatische media dat het toestel op de luchthaven van Nanning in China geland zou zijn. Dat nieuws werd echter snel door de luchtvaartmaatschappij ontkracht. Uit radarinformatie zou blijken dat de Boeing 777 nooit het Chinese luchtruim is binnengevlogen. Ook de luchthavenautoriteiten in Nanning ontkennen dat het toestel daar geland is.
Meer informatie ontbreekt momenteel.
Steekkaart crash
Datum: | 8 maart 2014 17.22 UTC |
Maatschappij: | Malaysia Airlines |
Type toestel: | Boeing 777-200 |
Registratie: | 9M-MRO |
Plaats: | Golf van Thailand |
Fase: | En-route |
Aantal doden/passagiers: | 239/239 |
Oorzaak: | Onbekend |
Laatste update door Sam Derdeyn, om 11.50u.
Holy fuck… Dat toestel heeft mij in 2008 uit Kuala Lumpur naar Frankfurt gebracht… Heenvlucht was op de 9M-MRD, toen nog in Freedom of Space kleuren.
twisted turn of events ??…. it emerges two of 227 passengers were using STOLEN passports. Two passengers – on Austrian and one Italian – believed to have been on board, have since been confirmed as alive and well……©http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-live-3219331
Helaas heb ik hem nog om 25-01-2014 Gezien op Schiphol R.I.P
In geval van een hijack… waarom werd er dan niet 7500 gesquawked…
239 passagiers… Dat zijn bijna evenveel mensen als er vorig jaar door luchtvaartongelukken zijn omgekomen.
Zeer mysterieus ongeval. Er zijn nog steeds geen echte bewijzen gevonden, vliegtuig verloor contact met de verkeerstoren zonder enige melding of signaal. Geen brokstukken gevonden in de zee, oke de vietnamese luchmacht heeft 2 brokstukken gevonden maar indonesië ontkent dat het brokstukken zijn van het vliegtuig… Het vliegtuig zou zolang niet kunnen vliegen dus in principe zou het al zijn moeten neergestort. Toch vind men het toestel niet.
Misschien rare vraag: Zou het kunnen dat de bemanning de radioverbinding konden uitschakelen en alle andere communicatie? Zou het zelfs kunnen dat ze bijvoorbeeld zijn doorgevlogen naar zuid Korea of andere geheime luchtvaartbasis? om daar vb de mensen te gijzelen?
Bij dit soort ongevallen bestaan er geen rare vragen 😉 Het is een mirakel. Volgens mij kunnen de piloten wel een aantal radioverbindingen uitschakelen, maar een vliegtuig zendt altijd een signaal uit naar een of andere verkeerstoren zodat verkeersleiders telkens kunnen zien waar het vliegtuig zich bevindt. En wat betreft het doorvliegen naar Zuid-Korea of een geheime luchtmachtbasis.. ik zou het echt niet weten eerlijk gezegd. Op een aantal radarbeelden is wel te zien geweest dat de B777 een bocht van 180° heeft gemaakt en kort daarna verdween van de radar. Toch is de Boeing niet te vinden in de Zuid-Chinese zee.
Tja, sommige crashes wekken meer vragen op dan antwoorden, bij deze crash gaan we nog wat geduld moeten hebben denk ik.