MH370 opgemerkt honderden km’s van laatste positie

Vlucht MH370 zou volgens een anonieme bron van de Maleisische luchtmacht honderden kilometers vanwaar de verkeersleiding van Subang het contact verloor, zijn opgemerkt door de militaire verkeersleiding. Terwijl Subang Center rond 01:20 lokale tijd radarcontact met het toestel verloor, zou de Maleisische luchtmacht om 02:40 lokale tijd het toestel hebben opgemerkt nabij Pulau Perak, een piepklein rotseiland. Dat is helemaal ten westen van de Maleisische kust, en dus niet ten oosten boven de Golf van Thailand. Dat verklaart waarom er de laatste dagen meer en meer werd gefocust op de straat van Malakka.

MH370 werd voor het laatst opgemerkt rond het navigatiepunt IGARU, boven de Zuid-Chinese Zee. Maar vandaag bevestigde iemand van de Maleisische luchtmacht dat er met een primaire radar MH370 nog zou zijn opgemerkt rond Palau Perak dat maar liefst ruwweg 500 kilometer verwijderd is van de laatst gekende positie. Een B777-200 zou ruwweg zo’n 45 minuten moeten nodig hebben om die afstand te overbruggen.

Rechte route tussen IGARU en Palau Perak. Flightlevel/Skyvector

Die informatie zou dus inderdaad bevestigen dat MH370 zou zijn teruggekeerd naar Maleisië, en misschien de bedoeling zou hebben gehad om terug te keren naar Subang, de luchthaven van Kuala Lumpur. Ook verschillende lokale personen op de grond bevestigen lichten te hebben gezien van een laag vliegend vliegtuig. De militaire radar die MH370 ten westen van Maleisië zou hebben opgemerkt is gelegen in Butterworth, iets ten zuiden van de paarse lijn op bovenstaand kaartje.

Alle mogelijke pistes zijn dus nog mogelijk in verband met de oorzaak van het verdwijnen van MH370. Al lijkt het mysterie van de 2 gestolen paspoorten zich op te lossen.  Volgens Interpol zouden de twee personen, met Iraanse nationaliteit, aan het proberen zijn geweest om via China naar Europa te vluchten.