Zes dagen na het verdwijnen van MH370 en we weten nagenoeg evenveel als vorige week. Integendeel, na al die dagen blijft er langs allerlei kanten tegenstrijdige informatie komen. Een anonieme bron van de Maleisische luchtmacht beweerde ten westen van Maleisië het toestel nog op de radar te hebben gezien, maar die zelfde luchtmacht ontkent dat officieel. De satellietbeelden die gisteren dan weer opdoken van de Chinezen zouden ‘per ongeluk’ zijn vrijgegeven, en de brokstukken die daarop te zien zijn zouden niets met MH370 te maken hebben. En nu duikt er weer een ander scenario op: zou MH370 nog urenlang hebben doorgevlogen tot ver boven de Indische Oceaan?
De Maleisische autoriteiten beweerden eerder dat er toch nog langer (automatische) ACARS-signalen zijn blijven doorgestuurd via satelliet. Daaruit zou worden afgeleid dat het toestel zelfs boven de Indische Oceaan zou terechtgekomen zijn, waar op een paar eilanden na geen land meer is. Dat is althans de laatste van vele theorieën die er sinds de verdwijning zijn afgevuurd.
Toch stoot ook dat spoor op tegenstrijdige berichten. Eerder op donderdag ontkende de Maleisische regering naar aanleiding van een artikel in The Wall Street Journal dat er na het verliezen van het radarcontact nog iets van signalen van het toestel zou ontvangen zijn. Maar volgens de Amerikanen zouden er wel degelijk signalen zijn opgevangen, maar is het niet zeker of die van dat toestel afkomstig zijn of van een ander toestel dat in de buurt vloog. Verwarring alom, althans naar de media toe.
Alleszins is op basis van die informatie de USS Kidd van de Amerikaanse marine vertrokken naar de Indische Oceaan, in de hoop daar misschien een spoor te kunnen vinden, en dat op vraag van de Maleisische overheid, zo meldt CNN.
Ik vrees dat de cirkel nog groter is aangezien de eindbestemming Peking niet in de getekende cirkel ligt.
Dus de cirkel moet minstens tot Peking komen en daarbij komt de brandstofreserve.
Dat is misschien wel waar, maar voor zover ik weet verdween het toestel van radar na een bocht van 180°. Dat houdt dus in dat de cirkel maar zover moet reiken als het brandstofreserve dat het toestel nog had naar de andere kant toe, ik denk dat daarom Beijing niet in die cirkel staat.
Het is zeer eigenaardig dat, ingeval van technische problemen , er geen enkele GSM communicatie is te tracen van geen enkele passagier.
Het bereik van GSM masten is slechts beperkt tot land én lage hoogtes. Masten zijn altijd naar de grond toe gericht, het zou immers nutteloos zijn om energie naar boven toe te versturen aangezien daar geen GSM’s zijn. Tenzij het vliegtuig een poos boven de grond vloog, binnen het bereik van GSM masten, is dit niet meteen een piste.