Nieuwe radardetails MH370

Vandaag heeft de Maleisische minister van Transport nieuwe informatie vrijgegeven over de radarsignalen die een week geleden op de primaire radar zijn opgevangen. Vermits het om een primaire radar gaat, kan er dus niet worden nagegaan of dat het om MH370 ging of om een ander onbekend object.

De minister heeft meer details vrijgegeven over de precieze route die door deze radar is opgemerkt. Ter hoogte van navigatiepunt IGARI, waar het toestel van de radar van de civiele verkeersleiding verdween, ving de primaire radar van het leger om 01:21 lokale tijd iets op. Dat is op hetzelfde tijdstip dat het toestel daar van de secundaire radar verdween (die hoogte, snelheid, identificatie,… weergeeft).

Vanaf IGARI ging het toestel richting het westen, zoals dagen geleden al bekend raakte, richting het navigatiepunt VAMPI. Vanaf daar ging het dan terug iets noordelijker naar het punt GIVAL om dan verder te gaan naar het noordwesten richting IGREX. Onderweg naar die richting is het signaal verdwenen, wellicht omdat het bereik van de radar was bereikt. Onderstaand kaartje illustreert de route.

Flightlevel/Skyvector

Dat betekent dat het laatste spoor, moest dit MH370 zijn, richting het noordwesten wijst naar onder andere de Andaman-eilanden. Die liggen in de Golf van Bengalen en behoren tot India. Daardoor wordt de zoekactie ook steeds meer gefocust op het westen van Maleisië in de straat van Malakka en de Indische Oceaan.

Maar wat betekent dit nog meer? Als het inderdaad gaat om MH370 dan betekent dit dat het toestel bewust alle contact verbrak met de verkeersleiding en ook bewust van de route afweek en ergens anders koers naartoe zette.

Opvallend is ook dat het toestel bewust naar navigatiepunten lijkt te vliegen, die enkel op speciale kaarten staan weergegeven. Die punten kunnen dan in de boordcomputer (FMC, Flight Management Computer) worden gestoken en mits de nodige kennis kan de autopiloot hierop worden ingesteld en zal die de geprogrammeerde route volgen. Maleisië onderzoekt dan ook meer het spoor van sabotage en kaping dan een technisch mankement.

Nu wordt ook de primaire radarbeelden van Thailand, Indonesië en India opgevraagd in de hoop dat die meer duidelijkheid kunnen scheppen over de route.