MH370 vloog nog minstens 7 uur door

Uit satellietdata blijkt dat MH370 nog minstens zo’n 7 uur is blijven verder vliegen nadat de verkeersleiding van Subang het radarcontact verloor. Zoals eerder gemeld verloor de civiele (secundaire) radar het contact rond 01:30 lokale tijd. Nu blijkt dat het laatste signaal door de satelliet om 08:11 lokale tijd is opgevangen. Dat betekent dat het toestel nog minstens 6 uur en 40 minuten is blijven doorvliegen.

De vluchttijd tussen Kuala Lumpur en Peking bedroeg de dagen na de verdwijning van het toestel gemiddeld zo’n 5 uur en 20 minuten. MH370 was rond 00:27 lokale tijd opgestegen en had dus toen het van de radar verdween al ongeveer een uur gevlogen. Dat betekent dat op basis van deze nieuwe gegevens het toestel in totaal zo’n 7 uur en 40 minuten minstens in de lucht is geweest. Daaruit kan je al voorzichtig uit afleiden dat MH370 is blijven verder vliegen totdat de brandstof op was.

Voor de vlucht van Kuala Lumpur naar Peking zal MH370 ruwweg voor zo’n 5 uur en half brandstof hebben gehad voor de trip zelf, daarbovenop komt dan nog een klein extraatje van 3-5%. Verder is er dan ook nog brandstof aan boord om naar de uitwijkluchthaven te gaan (niet zeker welke die was en hoe ver die van Peking ligt) en een half uur reservebrandstof. Voor meer informatie over hoeveel brandstof een vlucht wettelijk aan boord moet hebben, verwijzen we je naar dit artikel: Hoeveel brandstof neemt jouw piloot mee?

Vandaag heeft de eerste minister van Maleisië ook bevestigt dat iemand aan boord bewust de communicatiesystemen en de transponder heeft afgezet en bewust van koers is afgeweken: “Gebaseerd op nieuwe satellietdata kunnen we met een grote zekerheid zeggen dat de Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) zijn afgezet net voor het vliegtuig de oostkust van Maleisië bereikte. Kort daarna, nabij de grens van de Maleisische en Vietnamese luchtverkeersleiding, is de transponder van het toestel afgezet. De bewegingen van het vliegtuig tot het toestel het bereik van de primaire radar van Maleisië verliet, zijn bewust uitgevoerd door iemand in het vliegtuig. De primaire radardata kunnen vandaag met de hulp van nieuwe satellietgegevens bevestigd worden dat het om MH370 gaat.”

Verder zei de eerste minister ook dat ze de laatste locatie met deze satellietdata niet kunnen bepalen. Daarom worden er twee grote gebieden onderzocht. Het eerste gebied is gebaseerd op het idee dat het toestel naar het noordwesten is blijven vliegen tot in de Golf van Bengalen richting India. Het andere gebied is gebaseerd op het idee dat het toestel naar het zuidwesten is gevlogen richting Indische Oceaan. In het geval van het tweede zou dat geen goed nieuws zijn want de Indische Oceaan is een gigantisch gebied met weinig scheepvaart en luchtverkeer.

© CNN