Fusie BA-IB in kannen en kruiken

De consolidatie in de luchtvaartsector is onder invloed van de wereldwijde economische crisis al langer een feit. In de Verenigde Staten waren Delta en Northwest de trendsetter, zij vormden in april 2008 de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Die fusie krijgt nu ook in Europa navolging: British Airways en het Spaanse Iberia zullen in hun voetsporen treden en voortaan als één bedrijf door het leven gaan. Beide merken blijven wel apart bestaan.

Er gingen 16 maanden keihard onderhandelen aan vooraf, maar het is nu eindelijk in kannen en kruiken. British Airways en Iberia zullen een samenwerking aangaan zoals we die momenteel kunnen zien bij Air France en het Nederlandse KLM. Er wordt op veel vlakken samengewerkt, maar voor de reiziger verandert er op het eerste zicht niks. De beide luchtvaartmaatschappijen zullen hun eigen identiteit behouden en er is nu al een uitgebreide codeshare-overeenkomst binnen de OneWorld-alliantie.


© Sam Derdeyn – Flightlevel.be

Wat zal er dan wel veranderen? Zoals gezegd worden beide bedrijven samengevoegd tot een nieuwe entiteit die voor 55% eigendom wordt van de Britse maatschappij: TopCo. De overige 45% komt dan logischerwijs in Spaanse handen. De Britten leveren met hun CEO ook de directeur van de nieuw te ontwerpen firma: Willie Walsh krijgt de touwtjes in handen. De registratie van het bedrijf komt in Spanje, maar de hoofdzetel komt dan weer in Londen.

Door de fusie wordt de combinatie BA-IB de derde grootste luchtvaartmaatschappij in Europa, na Lufthansa en Air France-KLM. Op het einde van volgend jaar is er een beoogde omzet van zo’n 15 miljard euro per jaar, een vloot die 419 vliegtuigen omvat en met een routenetwerk verspreid over 205 bestemmingen in binnen- en buitenland. Iberia krijgt er 98 nieuwe bestemmingen bij, voor British Airways ligt dat aantal op 59 (waarvan 13 in Latijns-Amerika).

De luchtvaartmaatschappijen zullen voor ten minste vijf jaar de thuisbasis in eigen land houden. De strategie van TopCo bestaat erin de belangrijkheid van zowel Londen als Madrid als hub te behouden, maar de netwerken zullen worden “gebalanceerd” en de vakbondakkoorden zullen “lokaal” behandeld worden. Ondertussen gaat de vakbondsstaking van de cabin crew bij Iberia verder. Extra acties zullen worden ondernomen op 30 november, 2 december en de vijf dagen tussen 14 en 18 december.