Turkish Airlines plant voor 2015 expansie in Afrika

Turkish Airlines zal volgend jaar sterk uitbreiden op het Afrikaanse continent met mogelijk tot tien nieuwe bestemmingen. Dat zei Turkish’ CEO Temel Kotil woensdag in de Turkse media. Bovenop de 5 bestemmingen die de maatschappij al voor volgend jaar had vastgelegd, komen er daar voor 2015 mogelijk nog eens 5 nieuwe bij. Daarmee versterkt de maatschappij zich nog eens als grootste niet-Afrikaanse maatschappij op het continent. Turkish Airlines vliegt momenteel al naar 43 bestemmingen in Afrika.

Tussen de reeds geplande Afrikaanse bestemmingen zitten steden zoals Abuja (Nigeria), Bamako (Mali), Conakry (Guinea) en Juba (Zuid-Soedan). Verder zal de maatschappij ook nog nieuwe vluchten starten naar Egypte. En als het van CEO Kotil afhangt dan blijft het daar niet bij.

Die wil het Afrikaanse netwerk van zijn maatschappij volgend jaar uitbreiden met 10 nieuwe bestemmingen, het dubbele van wat nu gepland is. Om welke bestemmingen het gaan, is niet bekend, maar Kotil zegt wel te kijken naar steden in het zuiden van Afrika ‘tussen Zuid-Afrika en de Democratische Republiek Congo’. Het kan dan gaan om landen zoals Angola, Mozambique en Botswana. In die regio vliegt Turkish enkel nog maar naar Johannesburg en Kaapstad.

Voor die bestemmingen moet Turkish Airlines zijn langeafstandsvliegtuigen gebruiken, terwijl het verder op het Afrikaans netwerk hoofdzakelijk gebruik maakt van korte-en middellange afstandsvliegtuigen zoals de B737-900ER. Verder gebruikt Turkish ook z’n Airbussen en B737-700’s en -800’s. Turkish maakt net zoals andere maatschappijen gebruik van driehoeksvluchten waarbij 2 bestemmingen met 1 vlucht vanuit Istanboel worden aangedaan.

Turkish Airlines is nu al de grootste buitenlandse maatschappij van het Afrikaanse continent en groeit ook het snelst. Terwijl Turkish Airlines de laatste 3 jaar maar liefst 25 nieuwe Afrikaanse bestemmingen kon openen, waren dat er bij de grootste concurrenten uit het Midden-Oosten een pak minder.

Het netwerk van die drie is eerder beperkt ten opzichte van de Turken. Emirates is de grootste met 22 bestemmingen in Afrika. Als tweede volgt Qatar Airways met 19 bestemmingen en als laatste Etihad, dat er maar 7 heeft.

De snelle uitbreiding van Turkish Airlines heeft ervoor gezorgd dat Air France gezakt is naar de 2de plaats met 34 bestemmingen. Brussels Airlines volgt op de tweede plaats met 19 Afrikaanse bestemmingen. Voorloper Sabena was ooit de grootste maatschappij in Afrika. In 2001 vloog de maatschappij net zoals Air France nu naar 34 bestemmingen.

Elke uitbreiding van andere maatschappijen in Afrika is geen goed nieuws voor maatschappijen zoals Air France en Brussels Airlines. Zeker voor deze laatste, aangezien die 90 procent van de langeafstandsvluchten van en naar Afrika opereert.

Maar de ligging van Istanboel voor vluchten vanuit Noord-Amerika en Europa naar West-Afrika is verre van ideaal. Een vlucht van Brussel naar Conakry is via Istanboel al ruim 3.000 kilometer langer. Voor mensen waarvoor tijd belangrijk is, is het reizen via Istanboel dus geen optie.

Voor vluchten uit Azië naar Afrika is de ligging van Istanboel wel beter ten opzichte van West-Europa. Toch zijn er ook daar andere mogelijkheden via het Midden-Oosten en Ethiopië. Zo heeft Ethiopian Addis Abeba omgetoverd tot een echte hub tussen Afrika, Europa en Azië.

Met meer dan 50 miljoen passagiers is Turkish momenteel de zesde grootste maatschappij van Europa. Turkish beschikt over een vloot van meer dan 260 toestellen en vliegt naar meer dan 250 bestemmingen.