LOT start expansie met nieuwe route naar Tokio

Vanaf januari zal het Poolse LOT een nieuwe route openen tussen Warschau en Tokio. Het is de eerste nieuwe bestemming van wellicht een grotere langeafstandsexpansie die er zit aan te komen.

Na enkele jaren van nagenoeg geen groei en zelfs capaciteitsreducties zal LOT Polish Airlines terug beginnen met het uitbreiden van haar netwerk. Het herstructureringsplan dat goedgekeurd werd door de EU en waardoor LOT 200 miljoen euro aan staatssteun mocht ontvangen onder bepaalde vooorwaarden, loopt begin 2016 af.

Een van de compensaties door LOT in ruil voor de staatssteun was onder meer het verminderen van het aantal verbindingen in het netwerk alsook het langeafstandsnetwerk gedurende deze periode niet verder uit te breiden. Vermits het herstructureringsplan binnenkort afloopt, kan LOT haar netwerk nu terug verder uitbouwen.

Dat doet LOT al meteen met een rechtstreekse route tussen Warschau en Tokio. Vanaf 13 januari zal de maatschappij drie keer per week tussen beide hoofdsteden vliegen met haar B787’s.

LOT plant de vluchten in met een vertrek om 15:00 in Warschau en aankomst van 09:20 in Narita. De terugvlucht vertrekt daar om 11:05 en zal diezelfde dag nog om 14:40 in Warschau aankomen.

lot787

De nieuwe verbinding is na Peking de tweede in Azië voor LOT en de vijfde langeafstandsroute na ook New York, Toronto en Chicago.

Volgens LOT reizen zo’n 136.000 mensen uit Centraal- en Oost-Europa jaarlijks naar of van Japan. Met haar Europese hub die LOT in Warschau heeft, mikt LOT ook op passagiers uit Oost-Europese landen. De hub van LOT heeft namelijk goede verbindingen met het oosten van Europa.

Wellicht zal de nieuwe route naar Tokio nog maar de eerste van een handvol nieuwe langeafstandsroutes zijn. Tegen de 2020 wil LOT haar vloot verdubbelen naar zo’n 100 toestellen. Mogelijk volgens er nog nieuwe bestemmingen in Azië alsook naar Noord-Amerika.

LOT beschikt momenteel over een vloot van 42 toestellen, waaronder 6 B787’s. Een van die toestellen wordt wel tijdelijk geleased door Air Europa in afwachting van hun eerste B787.

Foto: Adam Kowalczyk