LOT wil tegen 2020 dubbel zo groot zijn

Nadat LOT Polish Airlines afgelopen vrijdag het nieuws de wereld instuurde dat het vanaf januari start met een nieuwe route tussen Warschau en Tokio, presenteerde LOT CEO Sebastian Mikosz vandaag de toekomstplannen van de maatschappij. Dat ze ambitieus zijn, is duidelijk. Binnen de vijf jaar wil LOT haar vloot verdubbeld hebben en naar bijna de helft meer bestemmingen vliegen.

Het herstructureringsprogramma van LOT dat mee door de EU werd bepaald in ruil voor overheidssteun, heeft zijn vruchten afgeworpen. Na jaren van verlies kon de maatschappij vorig jaar een winst boeken van bijna 24 miljoen euro. Daarmee lijkt de maatschappij terug op het goede spoor te zitten en wil ze terug denken aan groei.

CEO Mikosz zei vandaag tegen 2020 tien miljoen passagiers per jaar te willen vervoeren. Dat is meer dan de helft van de 4,5 miljoen vorig jaar. Die groei moet gerealiseerd worden door frequenties te verhogen in Europa en Noord-Amerika, nieuwe bestemmingen toe te voegen in Azië en nieuwe routes op te starten in Europa.

Zoals vrijdag al bekend raakte, zal LOT vanaf januari drie keer per week gaan vliegen naar Tokio. Die frequentie moet al snel worden opgevoerd tot vijf keer per week en nadien zelfs dagelijks. LOT beschikt momenteel nog niet over genoeg overvliegrechten voor Siberië om meer frequenties uit te voeren. Naast Tokio heeft LOT ook plannen om routes op te starten naar Bangkok en Seoul. Die routes zullen in het najaar definitief aangekondigd worden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In Europa wil LOT terug de routes herstellen die het moest stopzetten tijdens de herstructurering. Zo zal de maatschappij terug gaan vliegen naar Belgrado, Düsseldorf en Zagreb. LOT zette deze verbindingen dit jaar stop met de belofte van ze in 2016 terug op te starten. Voor nieuwe Europese bestemmingen denkt LOT aan Venetië, Athene, Nice en Beiroet.

Tegen 2020 moet het aantal bestemmingen van LOT stijgen van 49 vorig jaar naar 75 tot 80 steden, waaronder 10 tot 12 langeafstandsbestemmingen.

De nieuwe bestemmingen in Azië zijn gedurfd, aangezien LOT voor deze vluchten niet kan rekenen op een grote Poolse gemeenschap in het buitenland. “De voorbije periode was moeilijk en defensief. Nu willen we offensief zijn en snel groeien. We willen niet langer de rol spelen van etnische maatschappij gefocust op Polen die in het buitenland wonen, maar verder reiken”, aldus Mikosz.

Voor de vloot rekent de CEO op zo’n 70 tot 80 toestellen. Afgezien van nog twee B787’s die LOT verwacht, heeft de maatschappij geen uitstaande orders meer. Welke vliegtuigen ze voor haar expansie wil gebruiken, is nog niet bekend.

 

Foto: Yannick De Bel