Laatste vlucht US Airways op 16 oktober

Op 16 oktober 2015 zal de allerlaatste vlucht van US Airways worden uitgevoerd. Vanaf dan zullen alle US Airways-vluchten een AA-vluchtnummer van American Airlines dragen. Beide maatschappijen fuseerden in 2013 en zullen vanaf oktober enkel nog maar onder het merk American Airlines verdergaan.

Vlucht US1939 zal de allerlaatste vlucht van US Airways worden. De maatschappij, die haar eerste vlucht in 1939 uitvoerde (vandaar dus ook de vluchtnummer), zal op 16 oktober vier vluchten uitvoeren als US1939 met een A321. Van deze vier vluchten zullen er drie worden uitgevoerd van haar hub’s in Philadelphia (PHL), Charlotte (CLT) en Phoenix (PHX). Het vliegschema ziet er uit als volgt:

US1939 PHL 1005 – 1204 CLT A321
US1939 CLT 1435 – 1601 PHX A321
US1939 PHX 1710 – 1912 SFO A321
US1939 SFO 2155 – 0618 PHL A321

De allerlaatste US Airways-vlucht zal dus op 17 oktober om 06:18 in Philadelphia landen komende van San Francisco. Dat zal de laatste US-vlucht zijn want vanaf 17 oktober zullen alle vluchten overgaan in een AA/AAL-lettercode.

6271050081_d23692f5cf_o
Phoenix Sky Harbor is een belangrijke hub voor US Airways geworden na de fusie met America West.

US Airways is in het verleden al meermaals gefuseerd en heeft haar roots in verschillende Amerikaanse staten. Zo fuseerde US Airways (toen nog US Air) in 1989 met Piedmont Airlines dat Charlotte (North Carolina) als hub had. In 2005 ging ook America West met als hub Phoenix (Arizona) op in US Airways. Het is de fusie met American Airlines in 2013 die er uiteindelijk voor zal zorgen dat US Airways zelf nu ook volledig in een andere maatschappij opgaat.

Door de fusie met US Airways is American Airlines Group na het verkrijgen van een Single Operators Certificate de grootste maatschappij ter wereld geworden en dat zowel qua passagiersaantallen, inkomsten als de vloot. Die bestaat sinds april van dit jaar uit maar liefst 967 toestellen. Tegen eind 2017 zullen die allemaal te zien moeten zijn in het nieuwe kleurenschema van American Airlines.

Foto: Harry Artner (header) & Yannick De Bel (artikel)