Op 16 oktober 2015 zal de allerlaatste vlucht van US Airways worden uitgevoerd. Vanaf dan zullen alle US Airways-vluchten een AA-vluchtnummer van American Airlines dragen. Beide maatschappijen fuseerden in 2013 en zullen vanaf oktober enkel nog maar onder het merk American Airlines verdergaan.
Vlucht US1939 zal de allerlaatste vlucht van US Airways worden. De maatschappij, die haar eerste vlucht in 1939 uitvoerde (vandaar dus ook de vluchtnummer), zal op 16 oktober vier vluchten uitvoeren als US1939 met een A321. Van deze vier vluchten zullen er drie worden uitgevoerd van haar hub’s in Philadelphia (PHL), Charlotte (CLT) en Phoenix (PHX). Het vliegschema ziet er uit als volgt:
US1939 PHL 1005 – 1204 CLT A321
US1939 CLT 1435 – 1601 PHX A321
US1939 PHX 1710 – 1912 SFO A321
US1939 SFO 2155 – 0618 PHL A321
De allerlaatste US Airways-vlucht zal dus op 17 oktober om 06:18 in Philadelphia landen komende van San Francisco. Dat zal de laatste US-vlucht zijn want vanaf 17 oktober zullen alle vluchten overgaan in een AA/AAL-lettercode.
US Airways is in het verleden al meermaals gefuseerd en heeft haar roots in verschillende Amerikaanse staten. Zo fuseerde US Airways (toen nog US Air) in 1989 met Piedmont Airlines dat Charlotte (North Carolina) als hub had. In 2005 ging ook America West met als hub Phoenix (Arizona) op in US Airways. Het is de fusie met American Airlines in 2013 die er uiteindelijk voor zal zorgen dat US Airways zelf nu ook volledig in een andere maatschappij opgaat.
Door de fusie met US Airways is American Airlines Group na het verkrijgen van een Single Operators Certificate de grootste maatschappij ter wereld geworden en dat zowel qua passagiersaantallen, inkomsten als de vloot. Die bestaat sinds april van dit jaar uit maar liefst 967 toestellen. Tegen eind 2017 zullen die allemaal te zien moeten zijn in het nieuwe kleurenschema van American Airlines.
Foto: Harry Artner (header) & Yannick De Bel (artikel)
Zal de huide vloot van US Airways ook worden opgenomen in de vloot van AA?
Deze zijn al opgenomen in het nieuw opgezette route netwerk van AA. Het overspuiten gaat uiteraard veel tijd kosten en zal pas in 2018 gereed zijn. Ook krijgen deze vliegtuigen een nieuw interieur. Ja en dat kost nu eenmaal tijd. Dug Parker ziet dit liever eerder gebeuren, maar ook een bedrijf met meer dan 100.000 werknemers kan geen ijzer met handen breken.
In werkelijkheid heeft US Airways het grotere American Airlines overgenomen en zijn verder gegaan onder de naam van American Airlines. Dug Parker de directeur van US Airlines, is nu directeur van American Airlines.
Deze heeft veel ervaring in overnames en intergratie van airliner’s, vandaar dat ook deze intergratie buitengewoon voorspoedig verloopt.
Doug Parker is een zeer capabele CEO. Toen ik in de zomer van 2012 op vakantie was in de VS, kon ik de geruchten van fusiegesprekken horen. Het jammer dat Horton op zo’n spijtige manier naar de deur is geleid. Dat wou de DOJ. Doug Parker wou hem nog lang houden als Chairman. Horton slaagde er voor de feitelijke fusiedeal in om AA terug winstgevend te maken. Hij zorgde ook voor de aandeelhouders van AMR, die zelfs in moeilijke tijden AA bleven steunen, een groter deel van de AA Group kregen dan waar ze recht op hadden. Ten nadele van de aandeelhouders van de US Airways Group, maar die mochten ook niet klagen, want het gefuseerd aandeel steeg bijzonder snel.