Delta annuleert aankomende route naar Luanda

Minder dan één week voor de inauguratievlucht heeft Delta Air Lines beslist om dan toch niet vanuit thuisbasis Atlanta, Georgia naar het Angolese Luanda te vliegen. Dat maakte woordvoerder Trebor Banstetter gisteren bekend in een interview met de Atlanta Journal Constitution. Als reden voor de annulering zegt de luchtvaartmaatschappij dat er maar heel weinig boekingen binnenkwamen voor de pioniersroute.

“De markt is blijkbaar nog niet klaar voor een rechtstreekse lijnvlucht tussen de V.S. en Angola,” zo concludeert de man. Normaal gezien zou Delta Air Lines vanaf volgende week drie keer per week met een Airbus A330-200 uitgerust met 243 zetels tussen Atlanta en de Angolese hoofdstad vliegen, met een tussenstop in Dakar, Senegal. Passagiers die al een ticket hebben geboekt, worden nu met Air France via Parijs gestuurd.

De annulering komt als een verrassing, want Delta is al sinds 2008 hard aan het proberen om een voet binnen te krijgen in de heel beschermde markt in Luanda. Pas midden vorig jaar kreeg de luchtvaartmaatschappij dan toch toestemming om vanuit Dakar naar Luanda vliegen. Het plan was om de route te laten groeien en dan een aparte, non-stop vlucht in te leggen vanuit Atlanta naar Luanda, maar zelfs daarvoor zijn de bezettingsgraden te schabouwelijk.

Delta Air Lines Boeing 777-200
© Agustin Anaya – airliners.net

Sommige bronnen halen echter een andere reden aan voor het stoppen van de route nog voor ze begonnen is. Eind deze maand zou Air Sénégal opnieuw opstarten, een project dat heel erg gesteund wordt door de lokale overheid. Brussels Airlines verloor vorige week al de rechten om vanuit Dakar naar andere Afrikaanse steden te verliezen, het zou goed kunnen dat ook Delta Air Lines een soortgelijke restrictie werd opgelegd.

Maar ook andere economische redenen worden aangehaald. Er is namelijk al een non-stop link tussen Luanda en oliestad Houston, Texas, die uitgevoerd wordt met een Boeing 747-400 van Sonair. Veel klanten kiezen wellicht liever voor die verbinding dan twee tussenstops te maken in Dakar en Atlanta. Houston heeft door de activiteiten in de oliemarkt sowieso al meer banden met Luanda dan Atlanta die heeft en dus ook meer trafiek.

Kwatongen beweren dat Sonair er voor nog iets meer in zou zitten. Er gaan geruchten dat de luchtvaartmaatschappij haar lucratiefste route – de prijzen op die rechtstreekse vluchten zijn steeds ongelooflijk hoog – bedreigd zag en enkele lokale politici wat geld heeft toegestopt om het de concurrentie wat moeilijk, zoniet onmogelijk, te maken. Hoe dan ook, wat we onthouden van dit verhaal is dat Delta Air Lines voorlopig niet naar Luanda zal vliegen.

Brussels Airlines Airbus A330-300
©Yannick De Bel

Trebor Banstetter van Delta Air Lines zegt echter dat de maatschappij zich niet zomaar gewonnen zal geven en hoopt om de route op een later tijdstip toch nog te kunnen lanceren. “Het gaat voorlopig om een uitstelling van de route, we hopen ze terug op te starten als de markt ervoor wat verbeterd is,” zo zegt hij. Ondertussen vliegt Brussels Airlines nog steeds twee keer per week vanaf Brussels Airport naar Luanda.

Avatar courtesy of Josh May