Condor eerste maatschappij met draadloos IFE

Condor is de eerste luchtvaartmaatschappij die gebruik zal maken van Lufthansa Systems nieuwe BoardConnect draadloos in-flight entertainment (IFE) system. De Duitse maatschappij zal haar Boeing 767 uitrusten met deze nieuwe technologie.

Standaard IFE (zoals wij ze kennen) zijn met het nieuwe systeem mogelijk voorgoed verleden tijd. Het grote voordeel van BoardConnect voor de passagiers is de mogelijkheid om hun eigen draadloos device te gebruiken om aan te sluiten op het WiFi netwerk in het vliegtuig. Voorbeelden zijn een GSM, tablet (iPad), een laptop of andere WiFi devices. Mocht je niet in het bezit zijn van een van bovenstaande systemen, zal de crew je voorzien van een tablet die je tijdens de gehele vlucht kan gebruiken.

Passagiers kunnen via hun device alle functies benutten die een standaard IFE voorziet: het bekijken van een film, games, tax-free catalogus doorbladeren of gewoon een drankje bestellen. Een bijkomend pluspunt is dat je als passagiers ook op internet kan surfen. Mails lezen of sociale netwerk sites bezoeken is geen probleem. Het is evenwel niet bekend aan welke snelheid surfen mogelijk is.

De voordelen voor de maatschappij zijn enorm. Het volledige systeem kan geïnstalleerd worden tijdens een maintance check, het vliegtuig is meteen operationeel. BoardConnect is een betrouwbaarder systeem en geeft een maximum aan flexibiliteit aan de maatschappij inzake cabine vernieuwing, integratie van nieuwe technologieën en de ontwikkeling van nieuwe diensten. Conventionele kabels en andere nodig hardware voor een standaard IFE kunnen de vuilbak in. Voor een Boeing 767-300 komt dat neer op een gewichtsbesparing van een halve ton. Uitgerekend 20 ton fuel per jaar, per toestel.

Om het hele vliegtuig te voorzien van een goede WiFi dekking zijn er vijf acces points die verbonden zijn met een centrale server.

BoardConnect opens up entirely new possibilities for us. In addition, the system costs much less to install and operate than other solutions – Rainer Kröpke, Head of
Project Management and Marketing at Condor Flugdienst GmbH

Idee niet nieuw
Het concept van een draadloos IFE voor commerciële passagiersvluchten gaat terug naar de Boeing 787. Panasonic en Thales hadden met succes een draadloos systeem ontwikkeld voor de Dreamliner, maar zonder succes. Het systeem haalde bijvoorbeeld niet de doelstelling inzake gewichtsbesparing. Boeing opteerde dan voor een standaard IFE systeem.
Buiten Lufthansa Systems zijn ook Airbus en Bombardier bezig met de ontwikkeling van een draadloos in-flight entertainment system.

Condor een onderdeel van de Thomas Cook groep, met hubs in Frankfurt en München richt de airline zich zowel op vakantie als zaken reizigers. De Duitse maatschappij vliegt voornamelijk naar het Mediterrane zeegebied, Zuid-Amerika en de Caraïben.